Research on the increasing number of single-parent families in society is grouped under certain topics. This study was planned and carried out to identify the problems of single-parent families experience in communicating with their adolescent children and to prepare a training program content that will help them produce solutions to solve their problems. In the study conducted in a secondary school in Ankara with a sufficient number of single-parent families, 40 volunteer single parents were asked about the communication problems they experienced with their adolescent children and their opinions about their participation in a training on this subject, through a semi-structured interview form. In the study, the data collected using the content analysis method were grouped; The problems that families face in daily life, the communication problems they experience with their adolescent children, and their views on education are grouped under certain headings. The data obtained from the study show that single-parent families face problems in their daily life, such as economic difficulties, trying to fulfill the responsibilities of both parents alone, and not being able to spend enough time with their children due to working conditions. These problems they encounter in their daily lives cause them to experience discipline problems with their adolescent children. It is noteworthy that the opinions of single-parent families regarding their participation in a possible training on this subject are equal for women, but mostly negative for men. In line with the opinions of the participants, the content of the training should be prepared on healthy communication with the children of single-parent families should be aimed at raising awareness in single-parent families about the developmental characteristics of adolescents, communication within the family, and determining a common opinion regarding the process.
Toplumda sayısı giderek artan tek ebeveynli ailelere ilişkin araştırmalar belirli konu başlıkları altında toplanmaktadır. Bu çalışma tek ebeveynli ailelerin ergen çocuklarıyla iletişim kurma konusunda yaşadıkları sorunları tespit etmek ve sorunlarını giderme konusunda çözüm üretmelerine yardımcı olacak bir eğitim programı içeriği hazırlamak amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Ankara’da yeterli sayıda tek ebeveynli ailenin olduğu bir ortaokulda gerçekleştirilen çalışmada, gönüllü katılan 40 tek ebeveyne ergen çocuklarıyla yaşadıkları iletişim problemleri ve bu konuda verilecek bir eğitime katılım durumlarına ilişkin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla sorulmuştur. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılarak toplanan veriler gruplandırılmış; ailelerin günlük yaşamda karşılaştıkları sorunlar, ergen çocuklarıyla yaşadıkları iletişim sorunları ve eğitime ilişkin görüşler belli başlıklar altında toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler tek ebeveynli ailelerin günlük yaşantıda ekonomik sıkıntılar, iki ebeveynin sorumluluğunu tek başına yerine getirmeye çalışma ve çalışma koşullarından ötürü çocuklarıyla yeterince zaman geçirememe problemleriyle karşılaştıklarını göstermektedir. Günlük yaşantılarında karşılaştıkları bu problemler ergen çocuklarıyla disiplin problemleri yaşamalarına neden olmaktadır. Tek ebeveynli ailelerin bu konuda yapılabilecek olası bir eğitime katılım durumlarına ilişkin görüşlerinin kadınlarda eşit sayıda olup erkeklerde çoğunlukla negatif olması dikkat çekicidir. Olumlu görüş belirten katılımcıların görüşleri doğrultusunda tek ebeveynli ailelerin çocuklarıyla sağlıklı iletişim kurmaları konusunda hazırlanacak eğitimin içeriğinin ergenlerin gelişim özellikleri ile ilgili tek ebeveynli ailelerde farkındalık yaratma, aile içindeki iletişim, yaşanan sürece ilişkin ortak görüş belirleme ve aralarında yaşadıkları sorunları çözmeye yönelik olması hedeflenmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education, Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2024 |
Submission Date | December 22, 2023 |
Acceptance Date | May 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 28 Issue: 2 |