Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 3, 776 - 797, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511

Öz

Bu araştırma ile yabancılara Türkçe öğreten öğreticilerin öğrencilere verdiği ders dışı uygulamaların süreç, dönüt ve değerlendirme bakımından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum deseniyle yürütülmüştür. Araştırma grubunu Türkiye’de 10 farklı ilde yabancılara Türkçe öğreten 31 öğretici; verileri de bu öğreticilerle yapılan görüşmeler oluşturmaktadır. Veriler içerik analiziyle temalar ve kodlar belirlenerek analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğreticilerin ders dışı uygulama görevleri incelendiğinde çeşitlilik olduğu görülmekle birlikte bu uygulamaların öğreticilerin bireysel çabalarına dayandığı, bir programa bağlı olmadığı görülmektedir. Öğreticiler ders dışı uygulama görevlerini belirlerken öğrencinin dil düzeyini dikkate almakta, verilen görevlerin hedeflenen kazanımla ilişkili olmasına, görevlerin zaman alıcı olmamasına dikkat etmektedir. Öğreticiler öğrencilerine en çok doğrusunu açıklayarak dönüt vermekte, ders dışı uygulamaların öğrencilerde derse katılım ve motivasyon üzerinde olumlu etkilerinin olduğunu düşünmektedir. Öğreticiler ders dışı uygulama görevlerini daha çok konuşma becerisini geliştirmeye yönelik belirlemektedir. Öğreticiler öğrencilere verdikleri ders dışı uygulama görevlerinde süreci yönetirken ve de dönüt verirken yaşadıkları olumsuzlukların başında öğrencinin göreve olan ilgisizliği ve isteksizliğini sıralamaktadır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ders dışı uygulama görevleri mevcut öğretim programı kapsamına alınarak kurlara uygun etkinlik örnekleriyle desteklenebilir ve ortak bir etkinlik havuzu oluşturulabilir. Öğretici oluşturulacak bu programa uygun hareket etmek suretiyle kendi öğrenci düzeyine/şartlarına uygun olarak havuzdan seçeceği görevi öğrenciyle birlikte belirleyebilir.

Kaynakça

  • Ai-hua, C. (2010). Effects of listening strategy training for EFL adult listeners. Journal of Asia TEFL, 7(1), 135-169.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Kartallıoğlu 0000-0002-3464-8716

Nazlı Saluk 0000-0002-2823-2722

Belgizar Ünver 0000-0003-4426-2312

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kartallıoğlu, N., Saluk, N., & Ünver, B. (2024). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(3), 776-797. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511
AMA Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. TSA. Aralık 2024;28(3):776-797. doi:10.20296/tsadergisi.1485511
Chicago Kartallıoğlu, Nurettin, Nazlı Saluk, ve Belgizar Ünver. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 3 (Aralık 2024): 776-97. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511.
EndNote Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B (01 Aralık 2024) Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 3 776–797.
IEEE N. Kartallıoğlu, N. Saluk, ve B. Ünver, “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”, TSA, c. 28, sy. 3, ss. 776–797, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1485511.
ISNAD Kartallıoğlu, Nurettin vd. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/3 (Aralık 2024), 776-797. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511.
JAMA Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. TSA. 2024;28:776–797.
MLA Kartallıoğlu, Nurettin vd. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 3, 2024, ss. 776-97, doi:10.20296/tsadergisi.1485511.
Vancouver Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. TSA. 2024;28(3):776-97.