The aim of this study is to determine the metaphorical perceptions of prospective Turkish teachers about the concepts of child reality and child relativity. Phenomonology design, one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group of the research consists of a total of 36 pre-service teachers studying at the 3rd grade level in the Turkish Language Teaching Program at a state university in the fall semester of the 2023-2024 academic year. A form developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. In order to obtain metaphors in the form, “Child relativity is like/similar to ................ for/to me. Because ................” and ”For me/for me, child reality is like/similar to ................. Because ................” and necessary explanations were given. Content analysis technique was used to analyze the collected data. In the study, 67 metaphors for the concept of child reality and 72 metaphors for the concept of child relativity were reached. As a result of the analysis, it was determined that 14 of these metaphors were repeated and 125 metaphors were used only once. Metaphors related to the concept of child reality were categorized under 17 categories, while metaphors related to the concept of relativity to children were categorized under 18 categories. It was determined that the most frequently used metaphors of pre-service teachers were “water”, “life” and “mirror”.
Children’s literature Child relativity Child reality Metaphor
Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik kavramlarına ilişkin metaforik algılarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomonoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında bir devlet üniversitesinde Türkçe Öğretmenliği Programı’nda 3. sınıf düzeyinde öğrenim gören toplam 36 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen bir form kullanılmıştır. Formda metafor elde etmek amacıyla “Çocuğa görelik benim için/bana göre ……………. gibidir/benzer. Çünkü …………….” ve “Çocuk gerçekliği benim için/bana göre ……………. gibidir/benzer. Çünkü …………….” şeklinde tamamlanması istenilen ifadeye ve gerekli açıklamalara yer verilmiştir. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada çocuk gerçekliği kavramına yönelik 67; çocuğa görelik kavramına yönelik ise 72 metafora ulaşılmıştır. Analiz sonucunda bu metaforlardan 14 tanesinin tekrar ettiği, 125 tane metaforun ise sadece bir kez kullanıldığı belirlenmiştir. Çocuk gerçekliği kavramına ilişkin metaforlar 17; çocuğa görelik kavramına ilişkin metaforlar ise 18 kategori altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının en çok kullandıkları metaforun “su”, “hayat” ve “ayna” olduğu belirlenmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2024 |
| Kabul Tarihi | 3 Kasım 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2 |