Bu araştırmanın amacı, Medya Okuryazarlığı dersini almış olan Türkçe öğretmeni adaylarının, öğrencileri ekran bağımlılığından korumaya yönelik çözüm önerilerini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma modellerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki bir vakıf üniversitesinin Türkçe Öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından amaçlı örnekleme stratejilerinden homojen örnekleme tekniği ile seçilen 17 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, katılımcılara verilen yarı yapılandırılmış görüşme formundaki soruya, öğretmen adaylarının yanıtlarını serbest tarzda yazmaları yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, araştırmanın çalışma grubunu oluşturan Türkçe öğretmeni adaylarının, öğrencileri ekran bağımlılığından korumak amacıyla; öğrencileri farklı etkinliklere yöneltmeye ilişkin, öğrencilerde ekran bağımlılığına yönelik farkındalık oluşturmaya ilişkin, ekran kullanımı hususunda sınırlılıklar geliştirmeye ilişkin ve rol model etkisinden yararlanmaya ilişkin çeşitli öneriler getirdikleri belirlenmiştir.
medya okuryazarlığı ekran bağımlılığı Türkçe öğretmeni adayı çözüm önerileri
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Çalışma için etik kurul onayı alınmıştır. Kurul adı: İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Karar tarihi: 07.06.2021 Belge sayı numarası: 2021/06
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2 |