Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 2, 495 - 511, 04.08.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1551591

Öz

Bu araştırmanın amacı, Medya Okuryazarlığı dersini almış olan Türkçe öğretmeni adaylarının, öğrencileri ekran bağımlılığından korumaya yönelik çözüm önerilerini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma modellerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki bir vakıf üniversitesinin Türkçe Öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından amaçlı örnekleme stratejilerinden homojen örnekleme tekniği ile seçilen 17 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, katılımcılara verilen yarı yapılandırılmış görüşme formundaki soruya, öğretmen adaylarının yanıtlarını serbest tarzda yazmaları yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, araştırmanın çalışma grubunu oluşturan Türkçe öğretmeni adaylarının, öğrencileri ekran bağımlılığından korumak amacıyla; öğrencileri farklı etkinliklere yöneltmeye ilişkin, öğrencilerde ekran bağımlılığına yönelik farkındalık oluşturmaya ilişkin, ekran kullanımı hususunda sınırlılıklar geliştirmeye ilişkin ve rol model etkisinden yararlanmaya ilişkin çeşitli öneriler getirdikleri belirlenmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Çalışma için etik kurul onayı alınmıştır. Kurul adı: İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Karar tarihi: 07.06.2021 Belge sayı numarası: 2021/06

Kaynakça

  • Akça, H. (2018). İstanbul ili Maltepe ilçesindeki ilkokul çağı çocuklarında ekran bağımlılığı eğiliminin nicel olarak incelenmesi. [Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi]. Marmara Üniversitesi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Karagül 0000-0003-1829-2809

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2024
Kabul Tarihi 23 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karagül, S. (2025). Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(2), 495-511. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1551591
AMA Karagül S. Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri. TSA. Ağustos 2025;29(2):495-511. doi:10.20296/tsadergisi.1551591
Chicago Karagül, Sedat. “Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 2 (Ağustos 2025): 495-511. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1551591.
EndNote Karagül S (01 Ağustos 2025) Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 2 495–511.
IEEE S. Karagül, “Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri”, TSA, c. 29, sy. 2, ss. 495–511, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1551591.
ISNAD Karagül, Sedat. “Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/2 (Ağustos2025), 495-511. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1551591.
JAMA Karagül S. Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri. TSA. 2025;29:495–511.
MLA Karagül, Sedat. “Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 2, 2025, ss. 495-11, doi:10.20296/tsadergisi.1551591.
Vancouver Karagül S. Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğrencileri Ekran Bağımlılığından Korumaya Yönelik Çözüm Önerileri. TSA. 2025;29(2):495-511.