Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Unit Evaluation Questions in Social Studies Textbooks According to the Revised Bloom’s Taxonomy

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 2, 529 - 546, 04.08.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1559435

Öz

In order for students to develop higher order thinking skills such as problem solving, questioning and creative thinking in social studies course, the questions in the textbooks should support these skills. The aim of this study is to analyse the unit evaluation questions in social studies textbooks prepared at the 4th, 5th, 6th and 7th grade levels according to RBT. In the study, document analysis method was preferred.The data sources of the study were 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks accessed from the electronic environment of TTKB. As a result of the research, it was determined that in all grade levels, most associations were made with factual knowledge accumulation in the Knowledge Accumulation Dimension and most associations were made with the cognitive process dimension of recall in the Cognitive Process Dimension. This study revealed that despite the emphasis on higher-order thinking skills in the curriculum, social studies textbooks in various grades focus primarily on lower-level cognitive processes. In future studies, it is recommended that all questions in the textbooks be analysed and similar studies be conducted with different taxonomies.

Kaynakça

  • Açıl, Ö., Güvenç, H., Hayta, A., & Kılıç, S. (2021). Sosyal bilgiler ders kitabı 7. MEB.

Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 2, 529 - 546, 04.08.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1559435

Öz

Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin problem çözme, sorgulama ve yaratıcı düşünme gibi üst düzey düşünme becerilerini geliştirebilmeleri için, ders kitaplarındaki soruların bu becerileri destekleyici nitelikte olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, 4., 5., 6. ve 7. sınıf düzeylerinde hazırlanmış sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan ünite değerlendirme sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin Bilgi Birikimi ve Bilişsel Süreç Boyutlarına göre incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tercih edilerek veriler betimsel analizle değerlendirilmiştir. Araştırmanın veri kaynakları, TTKB’nin elektronik ortamından erişilen 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarıdır. Araştırma sonucunda, tüm sınıf düzeylerinde YBT’nin Bilgi Birikimi Boyutunda en çok olgusal bilgi birikimiyle, Bilişsel Süreç Boyutunda ise en çok hatırlama bilişsel süreç boyutuyla ilişkilendirme yapıldığı belirlenmiştir. Bu çalışma, programda üst düzey düşünme becerilerine yapılan vurguya rağmen, çeşitli sınıflardaki sosyal bilgiler ders kitaplarının öncelikle alt düzey bilişsel süreçlere odaklandığını ortaya koymuştur. Gelecekteki araştırmalarda, ders kitaplarında yer alan tüm soruların incelenmesi ve farklı taksonomilerle benzer çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Açıl, Ö., Güvenç, H., Hayta, A., & Kılıç, S. (2021). Sosyal bilgiler ders kitabı 7. MEB.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem Kaya Öksüz 0000-0001-8397-9389

Fitnat Gürgil 0000-0002-3322-1438

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2024
Kabul Tarihi 4 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya Öksüz, G., & Gürgil, F. (2025). Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(2), 529-546. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1559435
AMA Kaya Öksüz G, Gürgil F. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. TSA. Ağustos 2025;29(2):529-546. doi:10.20296/tsadergisi.1559435
Chicago Kaya Öksüz, Gizem, ve Fitnat Gürgil. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 2 (Ağustos 2025): 529-46. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1559435.
EndNote Kaya Öksüz G, Gürgil F (01 Ağustos 2025) Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 2 529–546.
IEEE G. Kaya Öksüz ve F. Gürgil, “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi”, TSA, c. 29, sy. 2, ss. 529–546, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1559435.
ISNAD Kaya Öksüz, Gizem - Gürgil, Fitnat. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/2 (Ağustos2025), 529-546. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1559435.
JAMA Kaya Öksüz G, Gürgil F. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. TSA. 2025;29:529–546.
MLA Kaya Öksüz, Gizem ve Fitnat Gürgil. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 2, 2025, ss. 529-46, doi:10.20296/tsadergisi.1559435.
Vancouver Kaya Öksüz G, Gürgil F. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. TSA. 2025;29(2):529-46.