Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 2, 609 - 625, 04.08.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1576855

Öz

Küresel okuryazarlık, bireyin çevresinde ve dünyada meydana gelen olaylar hakkında bilgi sahibi olması, yaşanan olayları anlaması ve bunlara eleştirel bakabilme becerisinin yanında değişimin farkında olması, bu değişime ayak uydurması ve benzeri içerikler ile ilişkilendirilmiştir. Küresel okuryazar olan birey ise, dünya genelinde bilgiye erişim, bilgiyi anlama-değerlendirme, bilgiyi üretme ve paylaşma yeteneklerine sahip olma durumunu ifade eder. Bu araştırmanın amacı: öğretmen adaylarının küresel okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve elde edilen bulgular doğrultusunda çeşitli değişkenler aracılığıyla inceleme yapmaktır. Araştırma deseni oluşturulurken nicel araştırma modellerinden olan betimsel tarama modelinin kullanımı tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Türkiye’de bulunan 8 farklı üniversitenin eğitim fakülteleri bünyesinde öğrenim gören 429 öğretmen adayından toplanmıştır. Elde edilen araştırma bulgularına göre öğretmen adaylarının küresel okuryazarlık düzeyleri: cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık taşımazken; küresellik ile ilgili topluluklara üye olma, yaş, sınıf düzeyi okuyor oldukları bölüm ve güncel gelişmeleri takip etme sıklıkları değişkenleri açısından ise anlamlı farklılıklar taşıdığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcı bireylerin küresel okuryazarlık becerilerinin yüksek düzeyde olduğu sonucu elde edilmiştir. İngilizce öğretmenliği ve sosyal bilgiler öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının diğer bölümlerde okuyan öğretmen adaylarına göre küresel okuryazarlık düzeylerinin çoğunlukla daha yüksek; okul öncesi öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının ise çoğunlukla en düşük olduğu tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışma, (Sakarya Üniversitesi) Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır . Araştırma, etik kurallar çerçevesinde yürütülmüş olup, bilgilerin gizliliği ve veri güvenliğinin korunması sağlanmış olup alışmaya katılan tüm bireyler araştırma hakkında bilgilendirilmiş.Kullanılan (Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeyleri) ölçek literatürde kabul edilmiş bir ölçektir. Yanıtlar anonim olarak toplanmış ve yalnızca araştırma amacı doğrultusunda kullanılmıştır. Elde edilen tüm veriler gizli tutulmuş ve üçüncü kişilerle paylaşılmamıştır.

Teşekkür

Bu araştırmanın gerçekleştirilmesinde emeği geçen ve destek veren herkese teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adıyaman, F., Sarıgül, A., Sezek, A., Yılmaz, K., Kaya, H. (2024). Küreselleşme ve göç: Yerel gazetecilerin göç olgusuna bakış açısının değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 23(3), 817-840. https://doi.org/10.21547/jss.1481810
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Çalışkan 0000-0001-6849-1318

Özgenur Yakut 0009-0007-7729-9038

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2024
Kabul Tarihi 14 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalışkan, H., & Yakut, Ö. (2025). Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(2), 609-625. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1576855
AMA Çalışkan H, Yakut Ö. Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. TSA. Ağustos 2025;29(2):609-625. doi:10.20296/tsadergisi.1576855
Chicago Çalışkan, Hüseyin, ve Özgenur Yakut. “Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 2 (Ağustos 2025): 609-25. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1576855.
EndNote Çalışkan H, Yakut Ö (01 Ağustos 2025) Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 2 609–625.
IEEE H. Çalışkan ve Ö. Yakut, “Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”, TSA, c. 29, sy. 2, ss. 609–625, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1576855.
ISNAD Çalışkan, Hüseyin - Yakut, Özgenur. “Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/2 (Ağustos2025), 609-625. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1576855.
JAMA Çalışkan H, Yakut Ö. Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. TSA. 2025;29:609–625.
MLA Çalışkan, Hüseyin ve Özgenur Yakut. “Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 2, 2025, ss. 609-25, doi:10.20296/tsadergisi.1576855.
Vancouver Çalışkan H, Yakut Ö. Öğretmen Adaylarının Küresel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. TSA. 2025;29(2):609-25.