Bu araştırmanın amacı, geçmişteki faal spor hayatında başarılı olan kadın sporcuların bugünkü mesleklerindeki başarı durumlarının çift kariyer açısından incelenmesidir. Katılımcı deneyimlerini ve görüşlerini ayrıntılı bir şekilde ortaya koymak için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan temel nitel araştırma deseni çerçevesinde yararlanılmıştır. Araştırma grubu, geçmiş faal spor hayatında başarılı olan ve bu süreçte aktif bir şekilde çift yönlü kariyer olgusuyla yaşamlarını sürdürmüş olan 5 kadın sporcudan oluşmaktadır. Katılımcı sayısının belirlenmesinde veri doygunluğu esas alınmıştır. Veri toplama aracı olarak “Kadın Sporcularda Çift Kariyer” başlıklı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde bireysel görüşme yönteminden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde ise nitel içerik analizi yöntemine başvurulmuştur. Tümdengelim tema uygulaması aracılığıyla “eğitim hayatı ve spor kariyeri”, “sosyal yaşam (aile-antrenör-kulüp-arkadaş) ve spor kariyeri” ve “mesleki yaşam ve spor kariyeri” temalarına ulaşılmıştır. Araştırma bulguları sporcuların, katılımcıların gerek eğitim, sosyal ve mesleki yaşam alanları gerekse spor kariyerlerinde başarılı olmak adına ne gibi zorluklarla karşılaştıklarını sunmaktadır. Diğer yandan sporcuların çift yönlü kariyer süreçlerinde kariyer planlaması, danışma ve mesleki kariyer geçiş süreçleri konularında gerekli desteğin verilmesini ihtiyacı duydukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmaya göre, çift yönlü kariyer sürecine yönelik desteğin artırılması hususunda farkındalığın artırılması yönünde duyulan ihtiyaç bağlamında kişi, kurum ve kuruluşlarca destek mekanizmalarının yaygınlaştırılması gerekliliği ortaya konmuştur.
The purpose of this research is to examine the current career success of female athletes who were successful in their active sports lives in the past, in terms of dual careers. A basic qualitative research design, one of the qualitative research methods, was utilized to reveal the experiences and views of the participants in detail. The research group consists of 5 female athletes who have been successful in their past active sports life and have continued their lives with the dual career phenomenon in this process. The number of participants was determined based on data saturation. A semi-structured interview form titled "Dual Career in Female Athletes" was used as a data collection tool. The individual interview method was used in the data collection process. The qualitative content analysis method was used to analyze the data. Through the deductive theme application, the themes of "educational life and sports career", "social life (family-coach-club-friends) and sports career" and "professional life and sports career" were reached. The research results present the difficulties athletes and participants face in success in their educational, social, and professional lives and sports careers. On the other hand, it was concluded that athletes need the necessary support in career planning, counseling, and professional career transition processes in two-way career processes. According to the research, it was revealed that individuals, institutions, and organizations should intensify support mechanisms to raise awareness about increasing support for the dual career process.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2 |