Abstract
Amaç: Bu araştırmada, beden eğitimi öğretmenlerinin otizmli kaynaştırma/bütünleştirme öğrencisine yönelik his, tutum ve görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırma örneklemini Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı özel/resmi okullarda öğretmenlik yapan beden eğitimi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin belirlenmesi araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve Segal (2011) tarafından OSB olan öğrencilerin yerleştirilmesi ve kaynaştırılması amacıyla geliştirilen ve Ahmetoğlu, Burak & Acar (2017) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan ‘‘Yerleştirme ve Hizmet Anketi’nin (PASS) dördüncü bölümü “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Kaynaştırma/Bütünleştirme Öğrencisine Yönelik His, Tutum ve Görüşler Ölçeği- OKHTÖ” kullanılmıştır. Araştırmada anket yolu ile sağlanan veriler SPSS 17 paket programı ile analiz elde edilmiş ve değerlendirilmiştir. Değişkenlerin normal dağılımdan gelme durumları araştırılırken Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro Wilk’s testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grupları arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılıma uyum gösterdikleri durumlarda İlişkisiz (Bağımsız) Örneklem t - Testinden (Independent Sample t - Testi) yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; Test sonucunda ilgili değişkenler için elde edilen p değerlerinin 0,05’ten büyük olması durumunda verinin normal dağılıma uyduğu, küçük olması durumunda ise normal dağılıma uymadığı kabul edilmiştir. Bulgular: Beden eğitimi öğretmenleri hizmet yılı süresince özel eğitim gerektiren çocuklarla çalışma durumlarına göre ortalama ölçek puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu (p<0,05), Öğretmenliği süresince özel eğitim gerektiren çocuklarla çalıştığını belirten katılımcılara ait ortalama ölçek puanı (96,11) iken özel eğitim gerektiren çocuklarla çalışmadığını belirten beden eğitimi öğretmenlerine ait ortalama ölçek puanından (103,52) anlamlı derecede düşüktür olduğu bulunmuştur. Sonuç: Beden eğitimi öğretmenlerinin; hizmet yılı ile özel eğitim gerektiren çocuklarla çalışma & çalışmama durumunun his, tutum ve görüşlerinde önemli derecede etkili olduğu söylenebilinir.