Bu araştırma Türkiye’de özel eğitim alanında yapılan erken okuryazarlık araştırmalarının çeşitli değişkenler açısından gözden geçirildiği bir derleme çalışmasıdır. Araştırmanın modeli nitel araştırma desenlerinden doküman analizidir. Bu araştırmaya 2003-2023 yılları arasında erken okuryazarlığa yönelik Türkiye’de yapılmış çalışmalar dahil edilmiştir. Çalışmalar, araştırmanın yayınlandığı yıl, tür, araştırma yöntemi, katılımcıların özellikleri (engel türü, yaş, ebeveyn-çocuk ya da öğretmen), müdahale yöntemleri, veriler, geçerlik-güvenirlik çalışmaları ve etik önlemler kategorilerine ayrılarak incelenmiştir. Araştırma kapsamına dahil edilen çalışmalara erişim sürecinde öncelikle elektronik veri kaynakları taranmış ve bu taramalar sonucunda dahil etme ölçütleri göz önünde bulundurularak 20’si makale 8’i tez olmak üzere toplam 28 çalışma incelenmiştir. Erken okuryazarlığa yönelik araştırmaların en fazla 2022’de yayımlandığı görülmektedir, araştırma yöntemi olarak en çok nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve araştırmalarda kullanılan müdahale yöntemlerine ilişkin çeşitli yöntemlere başvurulduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Impaired Hearing Education, Mental Disability Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 17, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | May 14, 2024 |
Acceptance Date | May 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |