İklim değişikliği, günümüzde en önemli küresel sorunlardan biridir. Yeryüzündeki tüm canlıların yaşamını tehdit eden iklim değişikliği konusunda bütün bireylerin bilinçlenmesi gerekmektedir. İklim değişikliği konusunda farkındalıkları geliştirilmesi gereken bireylerin merkezinde özel yetenekli öğrenciler yer almaktadır. Çünkü özel yetenekli öğrencilerin toplumların çevresel sorunları aşmalarında etkileri büyüktür ve çevresel sorunlara akranlarına göre daha fazla duyarlıdırlar. Bu çalışmada özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin iklim değişikliğine yönelik farkındalıklarının ve duyarlılıklarının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel ve nitel yöntemin bir arada kullanıldığı karma yöntem ile tasarlanmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tek gruplu ön test son test modeli kullanılarak tasarlandı. Nitel araştırma yöntemlerinden tipik durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarının seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların özel yetenekli olması, Bilim ve Sanat Merkezi’nde dördüncü ve beşinci sınıf düzeyinde olması, daha önce iklim değişikliğine yönelik eğitim almamış olmaları, uygulamalara katılmalarını engelleyecek bir sorunlarının olmaması temel ölçüt olarak belirlenmiştir. Bu doğrultuda 30 özel yetenekli öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışma ölçüt örnekleme ile belirlenmiş olup 30 özel yetenekli ilkokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmanın nicel verileri “İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği” ile nitel verileri görüşme, kompozisyon yazma ve günlük tutma ile toplanmıştır. Çocuklara altı oturum halinde İklim Değişikliği Farkındalık Eğitimi uygulanmıştır. Her oturumda dörder etkinlik yer almaktadır. Veri toplama araçları İklim Değişikliği Farkındalık Eğitimi’nden önce ve sonra çalışma grubuna uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda uygulanan iklim değişikliği eğitiminin özel yetenekli çocukların iklim değişikliği kavramına, iklim değişikliğinin nedenlerine ve önlenmesine, iklim değişikliğine yönelik çözüm önerilerinde bulunmaları üzerinde olumlu etkisi vardır. Bu doğrultuda iklim değişikliği eğitiminin özel yetenekli çocuklar etkili olduğu söylenebilir.
iklim değişikliği iklim değişikliği farkındalığı özel yetenekli çocuklar özel yetenek
Climate change is one of the most important global problems today. All individuals need to be aware of climate change, which threatens the lives of all living things on earth. Gifted students are at the center of individuals whose awareness about climate change should be raised. Because gifted students have a great impact on societies' overcoming environmental problems and they are more sensitive to environmental problems than their peers. In this study, it was aimed to improve the awareness and sensitivity of gifted primary school students towards climate change. The study was designed with a mixed method in which quantitative and qualitative methods were used together. The study was designed using a one-group pretest-posttest model from quantitative research methods. Typical case study method was used among qualitative research methods. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to select the participants of the study. The main criteria were that the participants were gifted, were in the fourth and fifth grades at the Science and Art Center, had not received training on climate change before, and did not have any problems that would prevent them from participating in the practices. Accordingly, 30 gifted students constituted the study group. The study was determined by criterion sampling and consisted of 30 gifted primary school students. The quantitative data of the study were collected with the “Climate Change Awareness Scale” and qualitative data were collected through interviews, essay writing and journaling. Children were given Climate Change Awareness Training in six sessions. Each session included four activities. Data collection tools were applied to the study group before and after the Climate Change Awareness Training. As a result of the study, the climate change training had a positive effect on gifted children's understanding of the concept of climate change, the causes and prevention of climate change, and their suggestions for solutions to climate change. In this direction, it can be said that climate change education is effective on gifted children.
climate change climate change awareness gifted children giftedness
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |