Even though play shows different characteristics and effects for every
age group, it can be considered as an important tool for communication and
therapy. When considering children with disabilities, it is essential to make
use of play as these children can express themselves more comfortably through
play. Moreover, one can have a better understanding of the children’s problems
and needs, and the solutions for these problems through the usage of play.
Reinforcement of social work practice with play can strengthen the relationship
between the social worker and the child, make the child more comprehensible,
and make the child feel better.
This study focuses on the importance of child-centered play therapy in
terms of improving some developmental and social abilities like self-esteem and
social cohesion in children with disabilities. Firstly, the concepts of play
and child-centered play therapy as well as some approaches to these concepts
are mentioned briefly, and then child-centered play therapy is focused on in detail.
Finally, the positive effects of child-centered play therapy for children with
disabilities, some research findings related to the issue, and the importance
of child-centered play therapy for children with disabilities are mentioned in
terms of social work practice.
Oyun, her yaş grubu için farklı özellikler
ve etkiler göstermekle birlikte, özellikle çocuklar için aslında önemli bir
iletişim ve sağaltım aracı olarak görülebilir. Engelli çocuklar özelinde de
düşünüldüğünde, bu çocukların kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri, sorun
ve gereksinimlerinin belirlenmesi ve bunların çözümüne yönelik ne gibi
beklentilerinin olduğunun anlaşılması konularında oyundan yararlanılması
önemlidir. Engelli çocuklara yönelik sosyal hizmet uygulamalarının da oyun ile
desteklenmesi, sosyal hizmet uzmanı ile çocuk arasındaki iletişimi
güçlendirecek, çocuğun anlaşılmasını kolaylaştıracak ve çocuğun kendisini daha
iyi hissetmesini sağlayacaktır.
Engelli çocuklarda benlik saygısı ve
sosyal uyum başta olmak üzere pek çok gelişimsel ve sosyal özelliğin
geliştirilebilmesi açısından çocuk merkezli oyun terapisinin önemine yer veren
bu çalışmada, öncelikle oyun ve oyun terapisi kavramlarına, daha sonra da oyun
terapisine ilişkin bazı yaklaşımlara kısaca yer verilmekte ve bu yaklaşımlardan
çocuk merkezli oyun terapisi üzerinde ayrıntılı biçimde durulmaktadır. Son
olarak ise, engelli çocuklar özelinde çocuk merkezli oyun terapisinin olumlu
etkilerine, bu konuya ilişkin bazı araştırma bulgularına değinilmekte, sosyal
hizmet uygulamaları açısından çocuk merkezli oyun terapisinin engelli çocuklar
açısından kullanımının önemine ilişkin önerilerle çalışma sonlandırılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 18, 2017 |
Submission Date | March 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 28 Issue: 1 |