The aim of this study is to investigate the knowledge and awareness levels of teacher candidates' decision-making styles about child abuse and neglect and the relationship between these two variables. The collected data was analyzed according to independent samples t-Test, One-way ANOVA, Pearson Product-Moment Correlation and Multiple Linear Regression analysis methods. As a result of the research; It has been determined that there is a meaningful difference in favor of women in the level of knowledge and risk recognition of teacher candidates regarding child abuse and neglect, and male teacher candidates have more rational, intuitive and avoidance styles than women in terms of decision-making styles. A positive and significant relationship has been found between the pre-service teachers' rational decision-making, intuitive and dependent decision-making styles, and their knowledge and risk carrying levels on Child Abuse and Neglect. In addition, as a result of the research, it was found that pre-service teachers who have rational decision-making style explained 13% of the change in the level of knowledge and risk recognition regarding child abuse and neglect. In line with the results obtained, it is recommended to determine the principles that will facilitate the detection of abuse and enable rational decision making.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının karar verme stillerinin çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve risk tanıma düzeyleri ve bu ikisi değişken arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Verilerin analizi Bağımsız Örneklemler için t testi, Tek Faktörlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpım Korelasyon tekniği ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; kadın öğretmen adayların çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve risk tanıma konusunda erkelere göre anlamlı düzeyde farklılaştığı ve karar verme stilleri açısından erkek öğretmen adaylarının kadınlara göre daha rasyonel, sezgisel ve kaçınma stillere sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının rasyonel karar verme, sezgisel ve bağımlı karar verme stilleri ile Çocuk İstismarı ve İhmali konusundaki bilgi ve risk Taşıma Düzeyleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca araştırma sonucunda rasyonel karar verme stiline sahip öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve risk tanıma düzeyindeki değişimin %13’ünü açıkladığı bulunmuştur. Elde dilen sonuçlar doğrultusunda istismarın fark edilmesini kolaylaştıracak ve rasyonel karar vermeyi sağlayacak ilkelerin belirlenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2021 |
Submission Date | July 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 32 Issue: 1 |