Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİM DÜZEYLERİ VE ORGAN BAĞIŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2015, Sayı: 5, 34 - 45, 01.06.2015

Öz

Bu çalışma, Ankara’da sosyal hizmet eğitimi alıp 3. sınıf öğrencisi olan gençlerin, organ bağışı konusundaki empatik eğilim düzeyleri ve tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın metodolojik yönelimi nicel tarzda olup, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ankara ilinde sosyal hizmet bölümlerinde okuyan 5. ve 6. Dönem üçüncü sınıf öğrencilerinden gönüllü katılım gösteren 135 kişi bu çalışmanın özneleridir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, görüşme formu ve empatik eğilim ölçeği EEÖ kullanılmıştır. Öğrencilerin organ bağışı konusunda ailelerinden etkilenme durumuna göre empatik eğilim puanlarının ortalamasının farklılaştığı görülmektedir t=2,776, p

Kaynakça

  • Akış, M., Katırcı, E., Uludağ, H., Küçükkılıç, B., Gürbüz, T., Türker, Y., Kayacan, H., Öngel, K. ve Gül, H. (2008). “Süleyman Demirel Üniversitesi Personelinin Organ-Doku Bağışı ve Nakli Hakkındaki Bilgi ve Tutumları”, S.D.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 15 (4), s. 28 – 33.
  • Ataşalar, J. (1996). Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine, Cinsiyet ve Yaşlarına Göre Kendini Açma Davranışları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Barker, R. L. (1995) The Social Work Dictionary (3rd ed.). Washington DC: NASW Press.
  • Bozkurt, A. (1997). Cinsiyetleri, Fakülteleri ve Uyum Düzeyleri Farklı Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Ceylan, H. ve Aydın, S. (2012). “Organ Bağışına Sosyal Pazarlama Yaklaşımı: Üniversite Öğrencilerinin Organ Bağışına İlişkin Tutum ve Niyetleri Üzerine Bir Araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (14), s. 1 – 23.
  • Çetin, Ü.F. (2010). Orta Eğitim Düzeyi Gençlerde Dindarlık - Empati İlişkisi: Isparta Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Charrol, F., Akveld, E. ve Hessing, D. (1994). Organ Temini: Kişilerin Sağlık Sistemindeki Hakları Ve Varsayımlı Müsaade İle Talep Etme Sistemlerinin İşlerliği. Dossetor, W. (ed.- Çev. Erek, E.). Era’nın İlk Müşterek Toplantısı 90 – Organ Naklinde Ahlak, Adalet, Ticaret, Münih: Springer-Verlag.
  • Dökmen, Ü. (1988). “Empati Kurma Becerisi İle Sosyometrik Statü Arasındaki İlişki”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20 (1), s.183 – 207.
  • Dökmen, Ü. (1988). “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2 (1-2), s,155 – 190.
  • Duman, N. (2012). Organ Nakli Sürecinde Organ Vericilerini (Donörü) Etkileyen Faktörler ve Sosyal Hizmet. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Durakoğlu, A. ve Gökçearslan, Ş. (2010). “Lise Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyinin Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi”, E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), s. 354 – 364.
  • Erbay, E. ve Sevin, Ç. (2013). “Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. Sınıf Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerine ve Gelecekteki Meslek Yaşamlarına İlişkin Görüşleri”, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24 (1), s. 25 – 40.
  • Ghods, A. (2004). “Governed Financial Incentives As An Alternative to Altruistic Organ Donation”, Experimental and Clinical Transplantation, 2 (2), s. 221 – 228.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kapıkıran, N. A. (2009). “Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim ve Kendini Ayarlama Açısından İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26, s. 81 – 91.
  • Mete, S. ve Gerçek, E. (2005). “PDÖ Yöntemiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi”, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (2), s. 11 – 17.
  • Pınar R., Çınar, S., İşsever, H., Albayrak, M., ve İlhan, S. (1995). “Hemodiyalize Devam Eden ve Transplant Olan Son Dönem Böbrek Yetmezlikli Hastaların Yaşam Kalitelerinin Karşılaştırılması”, Çınar Hemşire Dergisi, 1, s. 1 – 5.
  • Sheafor, W. ve Horejsi, C. J. (2004). Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. İstanbul: Nika Yayınları.
  • Tarhan, M., Dalar, L., Yıldırımoğlu, H., Sayar, A. ve Altın, S. (2013). “Hasta Yakınlarının Organ Bağışı ve Nakli ile İlgili Tutumları ve Sosyal Profilleri Arasındaki İlişki”, Bakırköy Tıp Dergisi, 9 (4), s. 152 – 158.
  • Tuncay, T. ve İl, S. (2009). “Sosyal Hizmet Uygulamasında Empatiyi Yeniden Düşünmek”, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 20(2), s. 39 – 56.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2015). “Organ ve Doku Nakli Hizmetleri Mevzuatı”, Resmi Gazete, 03.06.1979, Sayı:16655, http://www.sb.gov.tr/TR/belge/1-445/tarihi29051979--sayisi2238--rg-tarihi03061979--rg-sayis-.html, Erişim Tarihi: 25. 02. 2015.
  • Tüney, B. (2011). Kan Bağışında Bulunan Bireylerin Organ Bağışına İlişkin Bilgi ve Düşünceleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Walter, M., Moyzes, D. ve Rose, M. (2002). “Neuhaus R.Psychosomatic Interrelations Following Liver Transplantation”, Clinical Translpantation, 16, s. 301 – 303.
  • Yaşar, M., Oğur, R., Uçar, M., Göçgeldi, E., Yaren, H., Tekbaş, Ö.F. ve Korkmaz, A. (2008). “Bir Sağlık Meslek Yüksek Okulu Son Sınıf Öğrencilerinin Organ Bağışı Konusundaki Tutumları ve Tutumlarına Etki Eden Faktörler”, Genel Tıp Dergisi, 18 (1), s. 33 – 37.
  • http://www.ctf.edu.tr/index.php/tr/ctfonm/211-organ-nakli-hakkindagenel-bilgiler.html, Erişim Tarihi: 17.02. 2014.

RELATİON BETWEEN SOCİAL WORK STUDENTS’ EMPATHİC TENDENCY LEVELS AND ORGAN DONATİON ATTİTUDES

Yıl 2015, Sayı: 5, 34 - 45, 01.06.2015

Öz

The aim of this study is to evaluate the relation between emphatic tendency levels and attitudes about organ donation among 3rd grade social work university students, in Ankara. The methodological orientation of this study is quantitative method and relational screening model is used. The subject of this study, totaly 135 university students who is in the 5th and 6th term 3rd class volunterely participated . Interview form and emphatic tendency scale ETS were used to evaluate participants in this study. Significant difference was found on organ donation tendency among students in terms of their families’ s attitude towards organ donation t=2,776, p

Kaynakça

  • Akış, M., Katırcı, E., Uludağ, H., Küçükkılıç, B., Gürbüz, T., Türker, Y., Kayacan, H., Öngel, K. ve Gül, H. (2008). “Süleyman Demirel Üniversitesi Personelinin Organ-Doku Bağışı ve Nakli Hakkındaki Bilgi ve Tutumları”, S.D.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 15 (4), s. 28 – 33.
  • Ataşalar, J. (1996). Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine, Cinsiyet ve Yaşlarına Göre Kendini Açma Davranışları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Barker, R. L. (1995) The Social Work Dictionary (3rd ed.). Washington DC: NASW Press.
  • Bozkurt, A. (1997). Cinsiyetleri, Fakülteleri ve Uyum Düzeyleri Farklı Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Ceylan, H. ve Aydın, S. (2012). “Organ Bağışına Sosyal Pazarlama Yaklaşımı: Üniversite Öğrencilerinin Organ Bağışına İlişkin Tutum ve Niyetleri Üzerine Bir Araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (14), s. 1 – 23.
  • Çetin, Ü.F. (2010). Orta Eğitim Düzeyi Gençlerde Dindarlık - Empati İlişkisi: Isparta Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Charrol, F., Akveld, E. ve Hessing, D. (1994). Organ Temini: Kişilerin Sağlık Sistemindeki Hakları Ve Varsayımlı Müsaade İle Talep Etme Sistemlerinin İşlerliği. Dossetor, W. (ed.- Çev. Erek, E.). Era’nın İlk Müşterek Toplantısı 90 – Organ Naklinde Ahlak, Adalet, Ticaret, Münih: Springer-Verlag.
  • Dökmen, Ü. (1988). “Empati Kurma Becerisi İle Sosyometrik Statü Arasındaki İlişki”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20 (1), s.183 – 207.
  • Dökmen, Ü. (1988). “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2 (1-2), s,155 – 190.
  • Duman, N. (2012). Organ Nakli Sürecinde Organ Vericilerini (Donörü) Etkileyen Faktörler ve Sosyal Hizmet. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Durakoğlu, A. ve Gökçearslan, Ş. (2010). “Lise Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyinin Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi”, E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), s. 354 – 364.
  • Erbay, E. ve Sevin, Ç. (2013). “Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. Sınıf Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerine ve Gelecekteki Meslek Yaşamlarına İlişkin Görüşleri”, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24 (1), s. 25 – 40.
  • Ghods, A. (2004). “Governed Financial Incentives As An Alternative to Altruistic Organ Donation”, Experimental and Clinical Transplantation, 2 (2), s. 221 – 228.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kapıkıran, N. A. (2009). “Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim ve Kendini Ayarlama Açısından İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26, s. 81 – 91.
  • Mete, S. ve Gerçek, E. (2005). “PDÖ Yöntemiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi”, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (2), s. 11 – 17.
  • Pınar R., Çınar, S., İşsever, H., Albayrak, M., ve İlhan, S. (1995). “Hemodiyalize Devam Eden ve Transplant Olan Son Dönem Böbrek Yetmezlikli Hastaların Yaşam Kalitelerinin Karşılaştırılması”, Çınar Hemşire Dergisi, 1, s. 1 – 5.
  • Sheafor, W. ve Horejsi, C. J. (2004). Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. İstanbul: Nika Yayınları.
  • Tarhan, M., Dalar, L., Yıldırımoğlu, H., Sayar, A. ve Altın, S. (2013). “Hasta Yakınlarının Organ Bağışı ve Nakli ile İlgili Tutumları ve Sosyal Profilleri Arasındaki İlişki”, Bakırköy Tıp Dergisi, 9 (4), s. 152 – 158.
  • Tuncay, T. ve İl, S. (2009). “Sosyal Hizmet Uygulamasında Empatiyi Yeniden Düşünmek”, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 20(2), s. 39 – 56.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2015). “Organ ve Doku Nakli Hizmetleri Mevzuatı”, Resmi Gazete, 03.06.1979, Sayı:16655, http://www.sb.gov.tr/TR/belge/1-445/tarihi29051979--sayisi2238--rg-tarihi03061979--rg-sayis-.html, Erişim Tarihi: 25. 02. 2015.
  • Tüney, B. (2011). Kan Bağışında Bulunan Bireylerin Organ Bağışına İlişkin Bilgi ve Düşünceleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Walter, M., Moyzes, D. ve Rose, M. (2002). “Neuhaus R.Psychosomatic Interrelations Following Liver Transplantation”, Clinical Translpantation, 16, s. 301 – 303.
  • Yaşar, M., Oğur, R., Uçar, M., Göçgeldi, E., Yaren, H., Tekbaş, Ö.F. ve Korkmaz, A. (2008). “Bir Sağlık Meslek Yüksek Okulu Son Sınıf Öğrencilerinin Organ Bağışı Konusundaki Tutumları ve Tutumlarına Etki Eden Faktörler”, Genel Tıp Dergisi, 18 (1), s. 33 – 37.
  • http://www.ctf.edu.tr/index.php/tr/ctfonm/211-organ-nakli-hakkindagenel-bilgiler.html, Erişim Tarihi: 17.02. 2014.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tuğçe Yıldız Bu kişi benim

Ali Anıl Yıldırmaz Bu kişi benim

Ayşen Asıl Bu kişi benim

Gizem Birginal Bu kişi benim

Merve Görgülü Bu kişi benim

Nur Özdemir Bu kişi benim

Yusuf Köybaşı Bu kişi benim

Buğra Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Yıldız, T., Yıldırmaz, A. A., Asıl, A., Birginal, G., vd. (2015). SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİM DÜZEYLERİ VE ORGAN BAĞIŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi(5), 34-45.