Nations engage in gastrodiplomacy to determine strategies for promoting their identities globally and to disseminate food products and cuisine culture with high economic value. In our country, gastrodiplomacy takes place on national and international platforms every year on the first Sunday of June with the "World Breakfast Day" event. This event aims to promote and disseminate the Turkish breakfast. Social media platforms, which people use frequently in their daily lives, are often utilized for promotion and increasing awareness. In the context of gastrodiplomacy mobility, social media platforms play a significant role in sharing and disseminating information. This study involves conducting a thematic analysis of Instagram posts tagged with "Turkish Breakfast Day" and "World Breakfast Day". Using the MAXQDA software program, con a qualitative analysis of comments and photos shared for an event featuring gastrodiplomacy mobility was conducted and then was carried out a thematic analysis, identifying five main themes: food, attractive elements, emotions, activities, and others. Based on the words and codes in these themes, the content and values of a Turkish breakfast was defined. The findings demonstrate that social media posts exhibit the varied product range of Turkish breakfast, whilst upholding the practice of enjoying meals with loved ones, which is deeply ingrained in our culinary customs. Additionally, a qualitative examination of the images within the research uncovered the fundamental components of Turkish breakfast and highlighted the multiplicity of local ingredients. Finally, according to the data obtained in this study, recommendations that can be followed in gastrodiplomacy mobility have been made and strategic targets have been specified for the dissemination of this activity.
Uluslar, kimliklerini dünya genelinde tanıtmak, yüksek ekonomik değeri olan gıda ürünlerinin ve yemek kültürünün yaygınlaştırılmasını sağlamak için stratejiler belirleyerek gastrodiplomasi hareketliliği gerçekleştirmektedir. Ülkemizde de “Dünya Kahvaltı günü” etkinliği ile gastrodiplomasi hareketliliği her yıl Haziran ayının ilk Pazar gününde ulusal ve uluslararası platformlarda gerçekleştirmektedir. Bu etkinlik Türk kahvaltısının tanıtılmasını ve yaygınlaştırılmasını içermektedir. Günlük yaşamda çok fazla vakit ayırılan sosyal medya platformları, tanıtım ve farkındalık için sıklıkla kullanılmaktadır. Gastrodiplomasi hareketliliğinde sosyal medya platformları bu bağlamda önemli bir paylaşım ve yaygınlaştırma bir aracıdır. Bu çalışma, “Türk Kahvaltı Günü” ve “Dünya Kahvaltı Günü” etiketleri ile instagramda yapılan paylaşımların tematik olarak incelenmesini içermektedir. MAXQDA yazılım programı kullanılarak paylaşılan yorumlar ve fotoğraflar kalitatif olarak incelenmiş ve gastrodiplomasi hareketliliği olan bu etkinliğin tematik analizi gerçekleştirilmiştir. Yiyecek, çekici unsurlar, duygular, aktiviteler ve diğerleri olmak üzere toplamda beş ana tema tespit edilerek bu temalarda yer alan kelimeler ve kodlara dayanarak Türk kahvaltısının içeriği ve değerleri tanımlanmıştır. Elde edilen sonuçlar, sosyal medya paylaşımlarında Türk kahvaltısının zengin ürün çeşitliliğini sergilerken sofra kültürümüzde yeri olan öğünlerimizi aile ve dostlarımızla paylaşmanın gelenekselliğini koruduğu gözlenmiştir. Çalışmada görseller üzerinde yapılan kalitatif analiz Türk kahvaltısının ana öğelerini de ortaya çıkarmış ve yerel ürün çeşitliliğini de göstermiştir. Son olarak, bu çalışmada elde edilen verilere göre gastrodiplomasi hareketliliğinde izlenebilecek tavsiyelerde de bulunulmuş olup bu etkinliğin yaygınlaştırılması için de stratejik hedefler belirtilmiştir.
Turkish breakfast day World breakfast day Gastrodiplomacy thematic analysis qualitative analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | November 19, 2023 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 23 |