Türkiye’de öğrenciler, ilköğretim 8. sınıfa kadar tarih konularını ihtiva eden müstakil bir ders ile karşılaşmamaktadırlar. Çünkü tarih bilimi kapsamındaki konular Hayat Bilgisi ya da Sosyal Bilgiler dersi çatısı altında verilmektedir. İlköğretim programları hazırlanırken tercih edilen bu yaklaşımın tarih öğretiminin amaçlarına ne kadar hizmet ettiğinin saptanması önemli bir problemdir. Bu problemin vuzuha kavuşmasına katkı sağlamak maksadıyla bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin bakış açılarına göre ortaokulda tarih öğretiminin mevcut durumu ve tarih öğretiminde yaşanan yapısal kaynaklı sorunlar tespit edilerek bunlara yönelik çözüm önerileri sunulmaya çalışılacaktır.
Bu araştırma nitel araştırma ilkelerine uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmada nitel yöntemin tercih edilmesinin sebebi araştırma amacı kapsamında derinlemesine analizlerin yapılmak istenmesidir. Araştırma katılımcıları nitel araştırmalarda tercih edilen örnekleme tekniklerinden olan amaçlı örnekleme göre belirlenmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde en az 5 yıl sosyal bilgiler öğretmenliği yapma, araştırmaya gönüllü katılma ve cinsiyet dağılımında eşitlik kıstasları gözetilmiştir. Bu çerçevede Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölgesinde bulunan bir ilinde görev yapan 6’sı kadın ve 6’sı erkek olmak üzere toplam 12 sosyal bilgiler öğretmeni katılımcı olarak seçilmiştir. Araştırma verileri uzman görüşü alınarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinin varlığından memnun oldukları fakat tarih ve coğrafya derslerinin ayrı birer ders olarak okutulmasını istedikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |