Bu araştırmada, İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi [İHYD] dersinin 4. sınıf öğrencilerinin nasıl ifade ettiğine, insan haklarına, çocuk haklarına, derste verilmesi gereken konulara ve kavramlara, değerlere dair görüşlerini belirlemek amacıyla görüşlerini ortaya koymaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilirlik durum örneklemesi yöntemiyle seçilen Kastamonu iline bağlı merkez köy ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan on sekiz dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde, açık uçlu görüşme formu hazırlanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın veri analizi sonucunda öğrencilerin hak, özgürlük ve sorumluluk yönünden çocuk olmanın ayrıcalıklarını keşfetmekte ve değerler hakkında bilgiler edinmektedirler. İHYD dersini aldıktan sonra düşüncelerinde değişmeler yaşadıklarını aynı zamanda soyut olan düşüncelerini somutlaştırabildiklerini, ders kitabının daha etkili şekilde olmasını ve ders hakkındaki görüşlerinin olumlu şekilde olduğunu ortaya koymaktadır. Adalet ve eşitlik gibi değerlerin öğrencilerin ayırt etmekte zorlandıklarını; tanımdan ziyade örneklerle somutlaştırarak anlamlandırdıkları görülmektedir. Bu sonuçlardan yola çıkılarak öğrenciler tarafından insan hakları eğitiminin hedefine ulaşmış olduğu görülmektedir. İHYD eğitiminin bir sınıfta işlenen bir ders olarak değil, okul kültürü ve toplum içerisinde de uygulanan, gerekli etkinlikler hazırlanacak şekilde ve dersin tam olarak kazandırılması için tüm derslerle ilişkilendirilecek etkinlikler yapılabileceği kapsamında önerilerde bulunabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |