Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 88 - 103, 31.05.2021

Abstract

Bu araştırmada, Covid-19 pandemi sürecinde ilkokulda yapılan uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, Samsun ve Balıkesir illerinde görev yapmakta olan 35 sınıf öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan özel durum çalışmasına göre hazırlanmıştır. Verilerin elde edilmesinde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formlarından elde edilen bulguların analizi içerik analiz yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın sonucunda; uzaktan eğitim kavramının sınıf öğretmenlerine internet üzerinden etkileşimli ders işleme, okul dışından eğitim, farklı ortamlarda eğitim, internet ortamı, EBA, kitle iletişim araçlarıyla yapılan eğitim, aile ve öğretmen iş birliğiyle eğitim, etkileşimin sınırlılığını gerektiren ortamda kendi kendine öğrenme, dijital dünya, yenilenme, eğitim teknolojisi ve sürekli ve ulaşılabilir eğitim kavramlarını çağrıştırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca uzaktan eğitimin sürekliliği ve iletişim ve etkileşimi sağlamaya yönelik önemli katkılarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlaveten uzaktan eğitim sürecinde aileden, öğrenciden, öğretmenden, kitle iletişim aracından ve ortamdan kaynaklı sorunların olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin öğrencileri değerlendirmede; çoktan seçmeli test, etkinlik ödevi, soru cevap yöntemi, web2.0 araçları ile etkinlik hazırlama, velilerden gelen videoların değerlendirilmesi, dijital etkinlikler ve oyunlar ve proje gibi değerlendirme yöntemlerini kullandıkları ya da değerlendirmeyi nasıl yapacaklarını bilmedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Ulaşılan bu sonuçlara dayanarak; öğretmenlere, ailelere, öğrencilere yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur. Uzaktan eğitim konusu ile ilgili öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi önerilmiştir.

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. TheTurkish Online Jounal ofEducationalTelnology, 1(1), 92-97.
  • Balta, Y. ve Türel Kılıç, Y. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. International PeriodicalFortheLanguages, LiteratureandHistory of Turkishor Turkic,8 (3), 37-45.
  • Baran, H. (2020). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 28-40.
  • Baturay, M. H. & Yükseltürk, E. (2015). The role of online education preferences on student’s achievement. The Turkish OnlineJournal of Distance Education, 16(3), 3-12. doi:10.17718/tojde.47810
  • Bolliger, D. U. & Wasilik, O. (2009). Factors influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education. Distance Education, 30(1), 103-116. doi:10.1080/01587910902845949
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124. Brown, C. (2020, 28 Nisan). Advantagesanddisadvantages of distancelearning. Erişim adresi:https://www.eztalks.com/elearning/advantages-and-disadvantages-of-distance-learning.html
  • Beese, J. (2014). Expandinglearningopportunitiesforhighschoolstudentswithdistancelearning. AmericanJournal of DistanceEducation, 28(4), 292-306.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Yazarın Kendisi.
  • Çınar, M., Tüzün, H., Yıldırım, D., Akıncı, A., Kalaycı, E., Bilgiç, H.G., Yüksel, Y. (2011). Uzaktan eğitimde kullanılan eşzamanlı sanal sınıf araçlarının karşılaştırılması, Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2 - 4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Erturgut, R. (2008). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin örgütsel, sosyal, pedagojik ve teknolojik bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 79-85.
  • Hutt, M. (2020, 28 Nisan). Top 10 disadvantages of distancelearning. Erişimadresi: https://www.eztalks.com/elearning/top-10-disadvantages-of-distance-learning.html
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karaağaçlı, M. (2008). İnternet teknolojileri destekli uzaktan eğitimde sosyal kazanımlar gereksinimi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 63-73.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi: Ankara
  • Kiryakova, G. (2009). Review of distanceeducation. TrakiaJournal of Sciences, 7(3), 29-34.
  • Larreamendy-Joerns, J., &Leinhardt, G. (2006). GoingtheDistancewith Online Education. Review of EducationalResearch, 76(4), 567-605. Miles, M.B. &Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. ThousandOaks, CA: Sage
  • Olson, T. & Wisher, R. A. (2002). The effectiveness of web-based instruction: an initial inquiry. International Review of Research in Open and Distance Learning, 3(2), 1-17.
  • Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Ed.). (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ. ve Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N., F. ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 592-605.
  • Sadeghi, M. (2019). A shift from classroom to distance learning advantages and limitation. International Journal of Research in English Education,4(1), 80-88.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144. Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uzun, A. M., Ünal, E. ve Yamaç, A. (2013). Service teachers’ academicachievements in online distanceeducation: Theroles of online self-regulationandattitudes. Turkish Online Journal of DistanceEducation- TOJDE, 14(2), 131-140.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Karaman, S. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 365-370.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 88 - 103, 31.05.2021

Abstract

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. TheTurkish Online Jounal ofEducationalTelnology, 1(1), 92-97.
  • Balta, Y. ve Türel Kılıç, Y. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. International PeriodicalFortheLanguages, LiteratureandHistory of Turkishor Turkic,8 (3), 37-45.
  • Baran, H. (2020). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 28-40.
  • Baturay, M. H. & Yükseltürk, E. (2015). The role of online education preferences on student’s achievement. The Turkish OnlineJournal of Distance Education, 16(3), 3-12. doi:10.17718/tojde.47810
  • Bolliger, D. U. & Wasilik, O. (2009). Factors influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education. Distance Education, 30(1), 103-116. doi:10.1080/01587910902845949
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124. Brown, C. (2020, 28 Nisan). Advantagesanddisadvantages of distancelearning. Erişim adresi:https://www.eztalks.com/elearning/advantages-and-disadvantages-of-distance-learning.html
  • Beese, J. (2014). Expandinglearningopportunitiesforhighschoolstudentswithdistancelearning. AmericanJournal of DistanceEducation, 28(4), 292-306.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Yazarın Kendisi.
  • Çınar, M., Tüzün, H., Yıldırım, D., Akıncı, A., Kalaycı, E., Bilgiç, H.G., Yüksel, Y. (2011). Uzaktan eğitimde kullanılan eşzamanlı sanal sınıf araçlarının karşılaştırılması, Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2 - 4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Erturgut, R. (2008). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin örgütsel, sosyal, pedagojik ve teknolojik bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 79-85.
  • Hutt, M. (2020, 28 Nisan). Top 10 disadvantages of distancelearning. Erişimadresi: https://www.eztalks.com/elearning/top-10-disadvantages-of-distance-learning.html
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karaağaçlı, M. (2008). İnternet teknolojileri destekli uzaktan eğitimde sosyal kazanımlar gereksinimi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 63-73.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi: Ankara
  • Kiryakova, G. (2009). Review of distanceeducation. TrakiaJournal of Sciences, 7(3), 29-34.
  • Larreamendy-Joerns, J., &Leinhardt, G. (2006). GoingtheDistancewith Online Education. Review of EducationalResearch, 76(4), 567-605. Miles, M.B. &Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. ThousandOaks, CA: Sage
  • Olson, T. & Wisher, R. A. (2002). The effectiveness of web-based instruction: an initial inquiry. International Review of Research in Open and Distance Learning, 3(2), 1-17.
  • Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Ed.). (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ. ve Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N., F. ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 592-605.
  • Sadeghi, M. (2019). A shift from classroom to distance learning advantages and limitation. International Journal of Research in English Education,4(1), 80-88.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144. Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uzun, A. M., Ünal, E. ve Yamaç, A. (2013). Service teachers’ academicachievements in online distanceeducation: Theroles of online self-regulationandattitudes. Turkish Online Journal of DistanceEducation- TOJDE, 14(2), 131-140.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Karaman, S. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 365-370.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Kenan Kurt

Mehmet Ali Kandemir 0000-0001-9340-2559

Yaşar Çelik 0000-0001-8159-5189

Publication Date May 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 88-103.