Bu araştırmada, İlk Öğretim 7. sınıflar düzeyinde hazırlanmış, Talim Terbiye Kurulu onaylı ve hâlihazırda Sakarya İli’ndeki MEB’e bağlı İlköğretim Okullarında okutulan Türkçe Ders Kitapları’nda geçen anlatı metinleri belirlenerek, Metindilbilimsel (text linguistic) bir bakışla çözümlenmiştir. Araştırmanın temel amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinde Türkçe derslerindeki anlatı metinlerinin anlaşılmasında ve öğrencilerin anlama ve anlatma yeteneklerini geliştirmede/ zenginleştirmede Metindilbilimsel çözümleme yönteminin kullanılmasının, öğrenci başarısına etkisini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Sakarya ilindeki özel ilköğretim okulunda öğrenim gören 47 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen ve Cronbach α değeri .72 olan “Metindilbilimsel Çözümleme Yöntemine İlişkin Kavram Testi” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon Testi kullanılmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencileriyle mülâkat yapılmıştır. Araştırma sonucunda “Metindilbilimsel Çözümleme Yöntemi”nin “geleneksel yöntem”e göre öğrencilerin Türkçe derslerindeki anlama ve anlatma başarısını artırdığı, onların derse güdülenmesine ve katılımın artmasına katkı sağladığı belirlenmiştir. Araştırmada, Metindilbilimsel çözümleme yönteminin okullarda kullanımına ilişkin birtakım öneriler getirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ilgili literatür ışığında yorumlanmış, 7. Sınıf düzeyindeki Öğretmen Kılavuz Kitaplardaki yönergeler eleştirel bir anlayışla irdelenmiş ve birtakım öneriler dile getirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Submission Date | October 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Number: 27 |