Bu araştırmanın genel amacı, uygulanan Olumlu Davranış Geliştirme Etkinlik Programının, öğrencilerin zorbalık davranışlarının azaltılması ve zorbalık davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın genel amacına ulaşabilmesi için aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır.
1. Deney ve kontrol grupları öntest zorbalık puanları arasında anlamlı fark var mıdır?
2. Deney ve kontrol grupları sontest zorbalık puanları arasında anlamlı fark var mıdır?
3. Deney grubu öntest ve sontest zorbalık puanları arasında anlamlı fark var mıdır?
4. Kontrol grubu öntest ve sontest zorbalık puanları arasında anlamlı fark var mıdır?
Bu araştırma, Olumlu Davranış Geliştirme Etkinlik Programının, ilkokul öğrencilerinin, akran zorbalığı üzerindeki etkisini belirlemek üzere düzenlenen deneysel bir çalışmadır. Araştırmada gruplararası ve gruplariçi karşılaştırmalar yapılacağı için faktöryel desenlerden karışık (Split Plot) desen kullanılmıştır. Desende bağımlı değişken, öğrencilerin akran zorbalığı düzeyleri, bağımsız değişken ise akran zorbalığı üzerine etkisi incelenen “Olumlu Davranış Geliştirme Etkinlik Programı” sürecidir.
Araştırmanın çalışma gruplarında, Ankara İli Çubuk İlçesinde bulunan bir ilkokulda, 4. sınıfa devam eden deney grubunda 36 (20 erkek, 16 kadın) ve kontrol grubunda 34 (16 erkek, 18 kadın) olmak üzere toplam 70 öğrenci yer almıştır. Araştırmada veriler, Pişkin ve Ayas (2007) tarafından geliştirilen "Akran Zorbalığı Ölçeği: Çocuk Formu" beşli Likert ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Pişkin ve Ayas’ın geliştirdiği ölçek 37 maddeden oluşmaktadır. Ölçek kurban ve zorba ölçeği olarak düzenlenmiştir. Bu araştırmada sadece zorba ölçeği kullanılmıştır. Olumlu Davranış Geliştirme Programı araştırmacılar tarafından akran zorbalığı davranışlarının önlenmesi ve azaltılması amacıyla geliştirilmiştir. Programın geliştirilme sürecinde 2 sınıf eğitimi, 2 psikolojik danışma ve rehberlik alanında uzman kişinin güreşlerinden yararlanılmıştır. Program 6 hafta ve her hafta bir olmak üzere 6 etkinliğin yapılmasını öngörmektedir. Elde edilen veriler, normallik testleri sonucunda parametrik test kullanmaya uygun olup olmadığına bakıldıktan sonra, araştırmada cevabı aranan sorular bağlamında, gruplararası (deney-kontrol grupları) karşılaştırmalar için Bağımsız Örneklemler t Testi, gruplariçi (öntest-sontest) karşılaştırmalar için de Bağımlı Örneklemler t Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, hem deney grubu öntest ve sontest zorbalık puanları arasında hem de deney grubu sontest ve kontrol grubu sontest zorbalık puanları arasında bulunan istatistiki anlamlı fark, uygulanan deneysel işlemin (Olumlu Davranış Geliştirme Etkinlik Programı) olumlu etkilerinin olduğu, kontrol grubu öğrencilerinin zorbalık davranışlarında herhangi bir değişim olmamasına rağmen deney grubunda önemli azalmaların görüldüğü söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Social Sciences |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2020 |
Acceptance Date | June 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 2 |