Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2021, Volume: 4 Issue: 4, 23 - 36, 02.11.2021

Abstract

Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler ve temalar Türkçe Dersi Öğretim Programı ile belirlenen niteliklere uygun olarak hazırlanmalıdır. Buradan hareketle bu çalışmada, Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin türleri ve bu türlerin temalarla olan ilişkileri incelenmiştir. Bu çalışmanın malzemesini, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından 2019 - 2020 eğitim-öğretim yılında 5, 6, 7 ve 8. sınıflar için ders kitabı olarak kabul edilen ve Anıttepe Yayınevi ve MEB tarafından hazırlanan Türkçe ders kitaplarında bulunan toplam 160 metin oluşturmaktadır. Bu çalışmada ilgili ders kitaplarından elde edilen bulgular, tablolar halinde verilerek sınıf seviyesinin ilerlemesi ile ders kitaplarında yer alan metin türleri ve tema ilişkilerinin değişim ve ilerleyişi tespit edilmeye çalışılmıştır. Yapılan tespitlerden yola çıkılarak, metin türlerinin sınıf seviyesinin ilerlemesi ile birlikte beklenen çeşitliliği her seviyede gösteremediği, temaların ise uygun metin türleri ile desteklendiği görülmüştür.

References

  • Ceylan, Sabri, Duru, Kadir, Erkek, Gülten, Pastutmaz, Murat (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe Ders Kitabı 6, İstanbul: MEB Yay.
  • Çapraz Baran, Şule, Diren Elif (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 5. Sınıf Ders Kitabı, Ankara: Anıttepe Yay.
  • Çeçen, Mehmet Akif ve Çiftçi, Ömer (2007). “İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi”, Milli Eğitim Dergisi S. 173, s. 39-49.
  • Eselioğlu, Hilal, Set, Sıdıka, Yücel, Ayşe (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 8 Ders Kitabı, İstanbul: MEB Yay.
  • Kır, Tolga, Kırman, Emine, Yağız, Seda (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe Ders Kitabı 7, İstanbul: MEB Yay.
  • MEB (2019), Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Özbay, Murat ve Çeçen, Mehmet Akif (2012). “Türkçe Ders Kitaplarında (6-8. sınıflar) Yer Alan Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi”, Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, C. 1, S. 1, s. 67-76.
  • Türkben, Tuncay (2018). “Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi”, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 11, S. 3, s. 2152-2166.
Year 2021, Volume: 4 Issue: 4, 23 - 36, 02.11.2021

Abstract

References

  • Ceylan, Sabri, Duru, Kadir, Erkek, Gülten, Pastutmaz, Murat (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe Ders Kitabı 6, İstanbul: MEB Yay.
  • Çapraz Baran, Şule, Diren Elif (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 5. Sınıf Ders Kitabı, Ankara: Anıttepe Yay.
  • Çeçen, Mehmet Akif ve Çiftçi, Ömer (2007). “İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi”, Milli Eğitim Dergisi S. 173, s. 39-49.
  • Eselioğlu, Hilal, Set, Sıdıka, Yücel, Ayşe (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 8 Ders Kitabı, İstanbul: MEB Yay.
  • Kır, Tolga, Kırman, Emine, Yağız, Seda (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe Ders Kitabı 7, İstanbul: MEB Yay.
  • MEB (2019), Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Özbay, Murat ve Çeçen, Mehmet Akif (2012). “Türkçe Ders Kitaplarında (6-8. sınıflar) Yer Alan Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi”, Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, C. 1, S. 1, s. 67-76.
  • Türkben, Tuncay (2018). “Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Tür ve Tema Açısından İncelenmesi”, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 11, S. 3, s. 2152-2166.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emrah Meydan

Publication Date November 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Meydan, E. (2021). ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 4(4), 23-36.
AMA Meydan E. ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. TÜDAD. November 2021;4(4):23-36.
Chicago Meydan, Emrah. “ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 4, no. 4 (November 2021): 23-36.
EndNote Meydan E (November 1, 2021) ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 4 4 23–36.
IEEE E. Meydan, “ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, TÜDAD, vol. 4, no. 4, pp. 23–36, 2021.
ISNAD Meydan, Emrah. “ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 4/4 (November 2021), 23-36.
JAMA Meydan E. ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. TÜDAD. 2021;4:23–36.
MLA Meydan, Emrah. “ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 4, 2021, pp. 23-36.
Vancouver Meydan E. ORTAOKUL (5, 6, 7, 8) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ EDEBİ METİNLERİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN YETERLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. TÜDAD. 2021;4(4):23-36.