Gazzâlî, kendisinden sonraki dönemlerde ilim
çevrelerine çok büyük tesirleri olmuş ve kendisinden daima söz ettirmiş önemli
bir mütefekkirdir. O, Kur'ân'ı anlamayı önemli bir mesele olarak görmüş ve bu
konuya etraflıca eğilmiş bir usulcüdür. Gazzâlî,
bir müfessirin yaptığı tefsirin tahkike ulaşabilmesi için Kur'ân ilimlerini,
Arap dilini, Arapların örf ve adetlerini, hikmet sahiplerinin amellerini, ehli
tasavvufun sözlerini iyi kavrayıp bu çerçeveden ayetleri değerlendirmeye
girmesi gerektiğini söylemektedir. Cevahiru'l-Kur'ân adlı eserinde
Kur'ân'ın ana hedeflerini ve nassının nasıl ele alınıp yorumlanması
gerektiğinin ilkelerini sunmuştur. Fakat onun önerdiği Kur'ân'ı okuma tarzı,
alışılmış tefsir yöntemlerinden oldukça farklıdır. Buradaki en büyük fark, onun
tasavvuf ehli olmasından kaynaklanmaktadır. Çünkü o, Kur'ân'a tasavvufî
çerçeveden bakmış ve Kur’an’ı bu yönde değerlendirmiştir. Görebildiğimiz
kadarıyla tasavvuf noktasından ilk defa Kur'ân'a bir bütün olarak bakıp
değerlendiren ve Kur'ân'ın sistematik işarî tefsir usulünü geliştiren ve bu
çerçevede ayetleri konularına ve içerdikleri manaların değerlerine göre tasnif
eden Gazzâlî olmuştur.
Ghazzali
is an important thinker who has a great influence on the scientific circles and
his opinions are always considered and cited after the period following his
death. Ghazzali is also a methodologist who regarded the understanding and
interpretation of the Qur'an as a serious problem and seriously dealt with this
subject. According to Ghazzali, in order to achieve a successful tafsir (exeges),
a mufassir commentator must carefully understand the sciences of Qur'an
Arabic language, the customs of the Arabs, the deeds and applications of hakims
(wise person), the words of Muslim
mystics, and evaluate the verses of the Qur'an regarding mentioned elements.In his work, Jawahir al-Qur’an,
He presented the main objectives of the Qur'an and the principles of how the
Quranic and Prophetic nass (the verses and hadiths) should be analyzed
and interpreted. The main reason of his different approach is his being a
mistic scholar. Because he considered the Qur'an by aproaching mystical
framework and evaluated it his regard. As far as we can study, it is first
time, Gazzâlî who regarded the Qur'an as a whole
approach and evaluated from the methodology of isharî tafsir point of
view and classified the verses of the Qur'an according
to their subject and the value of their meanings and as a whole from the point
of Sufism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | April 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 6 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.