This article aims to determine the values of young people who are studying in high school in the context of their relations with social media and analyze with regard to different variables, in the sample of Zonguldak. The article is structured in descriptiverelational model. The data was collected via scales which developed by researchers, attitudes relating to family and family values scale, aims of life scale, confidence on having educations and abilities scale, confidence on social media scale. Data were collected from 429 students who studying in diffrent high schools, by taking a sample poll in Zonguldak during fall of 2018-2019. T-test and ANOVA were used to analyze the data. As a result of research, that a great majority of the young people (%80) take up with social media at least one hour a day has been determined; the most preferred social media platforms which are oriented with image, dramatic and snapshot sharing rather then shaping opinion and idea. The findings showed that youngest who spend more time in social medya in comporison with the others, have higher tendency on considering the life as the aimless object. Students who studying on higher quality school are less rely on social media and having more idealist and purposeful attitude to life.
Bu araştırma, Zonguldak örnekleminde liselerde
öğrenim gören gençlerin sahip oldukları değerleri sosyal medya ile olan
ilişkileri bağlamında belirlemeyi ve farklı değişkenler açısından incelemeyi
hedeflemektedir. Çalışma betimsel-ilişkisel modelde yapılandırılmıştır. Veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen aileye ilişkin
tutum ve aile değerleri ölçeği, hayatın amacı ölçeği, gelecek için eğitimine ve
yeteneklerine güven ölçeği, sosyal medyaya güven ölçeği kullanılmıştır.
Veriler, 2018-2019 yılı güz döneminde Zonguldak’taki farklı lise türlerinde
öğrenim gören 429 öğrenciye anket uygulanarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde t-testi ve ANOVA’dan yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda gençlerin
büyük çoğunluğunun (%80) günde en az 1 saat sosyal medyada vakit geçirdiği; en
çok kullandıkları sosyal medya platformlarının ise fikir, düşünce paylaşımından
ziyade görsel, hareketli ve anlık durum paylaşımlarına odaklanan platformlar
olduğu tespit edilmiştir. Bulgular sosyal medyada fazla vakit geçirenlerin, daha
az vakit geçirenlere oranla hayatı amaçsız olarak değerlendirme eğilimlerinin
daha fazla olduğunu göstermiştir. Eğitim kalitesinin daha yüksek olduğu
(bilinen) okullarda öğrenim gören öğrencilerin sosyal medyaya daha az
güvendiği, hayata bakışının daha idealist ve amaçlı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Submission Date | April 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 7 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.