BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 200 - 211, 25.09.2013

Abstract

Discussions that the history writing cannot be objective go back to beginning of the th century. These discussions have come to a peak in 1990s, positivist methods have been rejected in many countries. Since its subject is the human, the idea to evaluate history and historical texts written by humans according to human psychology is now accepted by many academicians. In order to realize this, it is necessary that interdisciplinary studies should be generalized. Associate Professor İsmail Gezgin from Ege University has prepared his work, Herodotus in the Mirror, within the framework of above ideas. In this work, Gezgin has tried to identify the processes that Herodotus had gone through and used some theories and methods of social psychology, environmental psychology and community psychology while doing that. In this article, mentioned book by Gezgin is analysed.

References

  • Assmann, J. (1988). Collective memory and cultural identity. Kultur und Gedächtnis, içinde (9-19), Frankfurt/Main: Suhrkamp.
  • Bonnard, A. (2004). Antik Yunan uygarlığı 2 Antigone'den Sokrates'e. K. Kurtgözü (Çev.). İstanbul: Evrensel.
  • Bora, T., Sökmen, S. ve Şahin, K. (Eds.) (2008). Sempozyum bildirileri sosyal bilimleri yeniden düşünmek yeni bir kavrayışa doğru. Ankara: Metis.
  • Collingwood, R. G. (2007). Tarih tasarımı. K. Dinçer (Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Çelik, H., Ekşi, H. (2008). Söylem analizi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27 (1), 99-117.
  • Foucault, M. (1987). Söylemin düzeni. (T. Ilgaz (Çev.). İstanbul: Hil.
  • Gezgin, İ. (2012). Fallus'un arkeolojisi. İstanbul: Sel.
  • Gezgin, İ. (2004). Aynadaki Herodotos Herodotos'u yeniden düşünmek. İstanbul: Güncel.
  • Grant, M. (2005). Greek&Roman historians information and misinformation. London: Routledge.
  • Griffin, E. (2011). A first look at communication theory. New York: McGraw Hill.
  • Hartog, F. (1997). Herodotos'un aynası. E. Özcan (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Herodotos. (2009). Tarih. M. Ökmen (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Hogg, M. A. ve Vaughan, G. M. (2011). Sosyal psikoloji. İ. Yıldız ve A. Gelmez (Çev.). Ankara: Ütopya.
  • Jenkins, K. (2011). Tarihi yeniden düşünmek. B. S. Şener (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Momigliano, A. (2011). Modern tarihçiliğin klasik temelleri. G. Ayas (Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Montaigne, M. (1965). The complete works of Montaigne: essays, travel, journal and letters. D. M. Frame (Trans.), California: Stanford University.
  • Oppermann, S. (2006). Postmodern tarih kuramı tarihyazımı, yeni tarihselcilik ve roman. Ankara: Phoenix.
  • Wallerstein, I. (Ed.). (2011). Gulbenkian komisyonu sosyal bilimleri açın sosyal bilimlerin yeniden yapılanması üzerine rapor. Ş. Tekeli (Çev.). İstanbul: Metis.

Aynadaki Herodotos - İsmail Gezgin

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 200 - 211, 25.09.2013

Abstract

Tarih yazımının nesnel olamayacağı tartışması 19. yüzyılın başlarına kadar gider. Bu tartışmalar doruk noktalarına 1990'lı yıllarda ulaşmış, artık pek çok ülkede pozitivist yöntem ve metotlar reddedilmiştir. Öznesi insan olduğundan, tarihin ve insanın kaleminden çıkmış olan tarihsel metinlerin insan psikolojisi üzerinden değerlendirilmesi fikri artık pek çok akademisyen tarafından kabul görmektedir. Bunun gerçekleşebilmesi için disiplinler arası çalışmaların yaygınlaşması gerekmektedir.

Ege Üniversitesi klasik arkeoloji doçenti İsmail Gezgin, yukarıda bahsettiğimiz fikirler çerçevesinde Aynadaki Herodotos isimli eserini hazırlamıştır. Bu eserde Gezgin, Herodotos'un hangi psikolojik süreçlerden geçtiğini saptamaya çalışmış, bunu yaparken sosyal psikoloji, çevre psikolojisi, toplum psikolojisi gibi alanlardan bazı kuram ve yöntemler kullanmıştır. Bu makalede Gezgin'in bahsi geçen kitabı incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Tarih yazımı, Herodotos, Sosyal Karşılaştırma Teoremi, Proksemik Yasa, Söylem Analizi

 

Abstract: Discussions that the history writing cannot be objective go back to beginning of the 19th century. This discussions have come to a peak in 1990s, positivist methods have been rejected in many countries. Since its subject is the human, the idea to evaluate history and historical texts written by humans according to human psychology is now accepted by many academicians. In order to realize this, it is necessary that interdisciplinary studies should be generalized.

Associate Professor İsmail Gezgin from Ege University has prepared his work, Herodotus in the Mirror, within the framework of above ideas. In this work, Gezgin has tried to identify the processes that Herodotus had gone through and used some theories and methods of social psychology, environmental psychology and community psychology while doing that. In this article, mentioned book by Gezgin is analysed.

Keywords: Historiography, Herodotus, Social Comparison Theory, Proxemics, Discourse Analysis

 

References

  • Assmann, J. (1988). Collective memory and cultural identity. Kultur und Gedächtnis, içinde (9-19), Frankfurt/Main: Suhrkamp.
  • Bonnard, A. (2004). Antik Yunan uygarlığı 2 Antigone'den Sokrates'e. K. Kurtgözü (Çev.). İstanbul: Evrensel.
  • Bora, T., Sökmen, S. ve Şahin, K. (Eds.) (2008). Sempozyum bildirileri sosyal bilimleri yeniden düşünmek yeni bir kavrayışa doğru. Ankara: Metis.
  • Collingwood, R. G. (2007). Tarih tasarımı. K. Dinçer (Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Çelik, H., Ekşi, H. (2008). Söylem analizi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27 (1), 99-117.
  • Foucault, M. (1987). Söylemin düzeni. (T. Ilgaz (Çev.). İstanbul: Hil.
  • Gezgin, İ. (2012). Fallus'un arkeolojisi. İstanbul: Sel.
  • Gezgin, İ. (2004). Aynadaki Herodotos Herodotos'u yeniden düşünmek. İstanbul: Güncel.
  • Grant, M. (2005). Greek&Roman historians information and misinformation. London: Routledge.
  • Griffin, E. (2011). A first look at communication theory. New York: McGraw Hill.
  • Hartog, F. (1997). Herodotos'un aynası. E. Özcan (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Herodotos. (2009). Tarih. M. Ökmen (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Hogg, M. A. ve Vaughan, G. M. (2011). Sosyal psikoloji. İ. Yıldız ve A. Gelmez (Çev.). Ankara: Ütopya.
  • Jenkins, K. (2011). Tarihi yeniden düşünmek. B. S. Şener (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Momigliano, A. (2011). Modern tarihçiliğin klasik temelleri. G. Ayas (Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Montaigne, M. (1965). The complete works of Montaigne: essays, travel, journal and letters. D. M. Frame (Trans.), California: Stanford University.
  • Oppermann, S. (2006). Postmodern tarih kuramı tarihyazımı, yeni tarihselcilik ve roman. Ankara: Phoenix.
  • Wallerstein, I. (Ed.). (2011). Gulbenkian komisyonu sosyal bilimleri açın sosyal bilimlerin yeniden yapılanması üzerine rapor. Ş. Tekeli (Çev.). İstanbul: Metis.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Articles
Authors

Sena Coşğun

Publication Date September 25, 2013
Submission Date September 25, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Coşğun, S. (2013). Aynadaki Herodotos - İsmail Gezgin. Turkish History Education Journal, 2(2), 200-211. https://doi.org/10.17497/tuhed.53998



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT