BibTex RIS Cite

HISTORICAL EMPATHY AND PERSPECTIVE TAKING IN THE SOCIAL STUDIES (SOSYAL BİLİMLERDE TARİHSEL EMPATİ VE BAKIŞ AÇISI KAZANMA)

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 216 - 226, 10.03.2015

Abstract

‘Tarihsel empati ve bakış açısı kazanma’ kavramı, son 10 yıldır hem dünyada hem de Türkiye’de ivme kazanmış bir araştırma alanıdır.  Milli Eğitim Bakanlığı’nın halen kullanılmakta olan tarih eğitimi müfredatında da ‘tarihsel empati’ kavramı yer almaktadır. Bu bağlamda, tarih eğitim programında “eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorum yapma, takım çalışması, problem çözme, öz yönetim, bağımsız çalışma, araştırma yapma, empati kurma, analitik düşünme vb. bilgi, beceri, yetenek ve tutumların öğrencilere kazandırılması” gerektiği ifade edilmektedir (MEB, 2007, s. 11). Tarihsel empati ile ilgili çok fazla basılı kitap yayını bulunmamaktadır. Araştırmalar, daha çok makaleler üzerine yoğunlaşmıştır. Yapılmış olan alanyazın taramasında, incelemesi yapılan bu kitabın yurt dışı kaynaklarında sıkça kullanılmasına rağmen Türkiye’de yapılan çalışmalarda fazla kullanılmadığı dikkat çekmiştir. Bu nedenle, kitabın Türkiye’de yapılacak olan araştırmalara kuramsal temel olarak iyi bir kaynak olacağı düşünülmektedir. 

References

  • AB (Avrupa Birliği) Bakanlığı (2012). Fasıl 26 Eğitim ve Kültür. www.abgs.gov.tr/index.php?p=91&I=1, 25.04.2012.
  • Aktaş, Ö. (2012). Tarih eğitiminde savaş ve barış: ortaöğretim öğrencilerinin savaş ve barış konularıyla ilgili bilgilerinin ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alaslan, F., Şimşek, A. ve Çamdeviren, Ş. (2012). Türk Maarif (Eğitim) Şûralarında tarih eğitimi, Kalem Eğtim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2 (2), 189- 225. www.kalemacademy.net/sayilar/Sayi3_06TurkMaarifSuralarindaTarihEgitimi.pdf, 21.04.2013.
  • Aslan, E. (2010). Türkiye'de tarih eğitiminin sorunları., Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2010), 106- 114. www.befjournal.com.tr/index.php/dergi/article/view/110/89 , 21.04.2013.
  • Aslan, E. (2012). Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi- I: “Türk Tarih Tezi” öncesi dönem (1921- 1931). Eğitim ve Bilim, 37 (164), 331- 346. www.egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1388/382 , 21.04.2013.
  • Ayaz, T. (2009). Milli Eğitim Şuralarında tarih öğretimi., Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Barton, K. C. (2012). Wars And Rumors Of War: The Rhetoric And Reality Of History Education İn The United States. In T. Taylor & R. Guyver (Eds.), History Wars And The Classroom:Global Perspectives (pp. 187-202). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Ciydem, E. (2012). the mission of history education in forming future. Procedia- Social and Behavioral Sciecnes, 46 (2012), 1028- 1031.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.242, 21.04.2013.
  • Crick, B. (1998). Education for citizenship and the teaching of democracy in schools: Final report of the advisory committee on citizenship. London: Qualifications and Curriculum Authority, 1998. Retrieved from http://www.qcda.gov.uk/libraryAssets/media/6123_crick_report_ 1998.pdf, 23.10.2013.
  • Davis Jr, O. L., Yeager, E. A., & Foster, S. J. (Ed) (2001). Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies. Rowman & Littlefield Publisher Inc.: Lanham, Maryland.
  • Davison, M. (2012). “It is really hard being their shoes.”: Developing historical empathy in secondary school students. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Auckland, Auckland, New Zealand.
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’deki tarih öğretiminin genel amaçlarının karşılaştırılmalı bir değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 133- 146.
  • www.portal.fırat.edu.tr/Disaridan/_TEMP/195/file/16-2.pdf, 21.04.2013.
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (2009), 25-30.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2007). Talim Terbiye Kurulu Tarih Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72, 08.12.2013.
  • Morais, D. B.& Ogden, A. C. (2011). Initial development and validation of the global citizenship scale. Journal of Studies in International Education, 15 (5), 445- 466. http://jsi.sagepub.com/content/15/5/445, 25.04.2013.
  • Ozan, R. (2007). Sosyal bilimler liselerinde tarih eğitimi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkan, G. (2011). 2008- 2009 öğretim yılında yürürlüğe giren ortaöğretim 9. sınıf tarih öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2011.
  • Özlem, D. (1984). Tarih felsefesi. İstanbul: Anahtar Yayınları.
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de tarih eğitiminin ulusallığı ve Avrupa merkezciliği. Türk Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (1), 9- 38.
  • www.tsadergisi.org/tsadergi/arsiv/nisan2007/01.pdf , 21. 04.2013.
  • Turgut, S. (2011). Ortaöğretim 10. sınıf tarih ders kitabının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • UNESCO Arşiv Katalogu (2013). United Nations Office at Geneva, Intellectual Cooperation and International Bureaux Section, 1919- 1946. www.biblio-archive.unog.ch/Detail.aspx?ID=408, 21.04.2013.
Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 216 - 226, 10.03.2015

Abstract

References

  • AB (Avrupa Birliği) Bakanlığı (2012). Fasıl 26 Eğitim ve Kültür. www.abgs.gov.tr/index.php?p=91&I=1, 25.04.2012.
  • Aktaş, Ö. (2012). Tarih eğitiminde savaş ve barış: ortaöğretim öğrencilerinin savaş ve barış konularıyla ilgili bilgilerinin ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alaslan, F., Şimşek, A. ve Çamdeviren, Ş. (2012). Türk Maarif (Eğitim) Şûralarında tarih eğitimi, Kalem Eğtim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2 (2), 189- 225. www.kalemacademy.net/sayilar/Sayi3_06TurkMaarifSuralarindaTarihEgitimi.pdf, 21.04.2013.
  • Aslan, E. (2010). Türkiye'de tarih eğitiminin sorunları., Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2010), 106- 114. www.befjournal.com.tr/index.php/dergi/article/view/110/89 , 21.04.2013.
  • Aslan, E. (2012). Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi- I: “Türk Tarih Tezi” öncesi dönem (1921- 1931). Eğitim ve Bilim, 37 (164), 331- 346. www.egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1388/382 , 21.04.2013.
  • Ayaz, T. (2009). Milli Eğitim Şuralarında tarih öğretimi., Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Barton, K. C. (2012). Wars And Rumors Of War: The Rhetoric And Reality Of History Education İn The United States. In T. Taylor & R. Guyver (Eds.), History Wars And The Classroom:Global Perspectives (pp. 187-202). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Ciydem, E. (2012). the mission of history education in forming future. Procedia- Social and Behavioral Sciecnes, 46 (2012), 1028- 1031.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.242, 21.04.2013.
  • Crick, B. (1998). Education for citizenship and the teaching of democracy in schools: Final report of the advisory committee on citizenship. London: Qualifications and Curriculum Authority, 1998. Retrieved from http://www.qcda.gov.uk/libraryAssets/media/6123_crick_report_ 1998.pdf, 23.10.2013.
  • Davis Jr, O. L., Yeager, E. A., & Foster, S. J. (Ed) (2001). Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies. Rowman & Littlefield Publisher Inc.: Lanham, Maryland.
  • Davison, M. (2012). “It is really hard being their shoes.”: Developing historical empathy in secondary school students. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Auckland, Auckland, New Zealand.
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’deki tarih öğretiminin genel amaçlarının karşılaştırılmalı bir değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 133- 146.
  • www.portal.fırat.edu.tr/Disaridan/_TEMP/195/file/16-2.pdf, 21.04.2013.
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (2009), 25-30.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2007). Talim Terbiye Kurulu Tarih Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72, 08.12.2013.
  • Morais, D. B.& Ogden, A. C. (2011). Initial development and validation of the global citizenship scale. Journal of Studies in International Education, 15 (5), 445- 466. http://jsi.sagepub.com/content/15/5/445, 25.04.2013.
  • Ozan, R. (2007). Sosyal bilimler liselerinde tarih eğitimi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkan, G. (2011). 2008- 2009 öğretim yılında yürürlüğe giren ortaöğretim 9. sınıf tarih öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2011.
  • Özlem, D. (1984). Tarih felsefesi. İstanbul: Anahtar Yayınları.
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de tarih eğitiminin ulusallığı ve Avrupa merkezciliği. Türk Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (1), 9- 38.
  • www.tsadergisi.org/tsadergi/arsiv/nisan2007/01.pdf , 21. 04.2013.
  • Turgut, S. (2011). Ortaöğretim 10. sınıf tarih ders kitabının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • UNESCO Arşiv Katalogu (2013). United Nations Office at Geneva, Intellectual Cooperation and International Bureaux Section, 1919- 1946. www.biblio-archive.unog.ch/Detail.aspx?ID=408, 21.04.2013.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Articles
Authors

Emel Okur-berberoğlu

Publication Date March 10, 2015
Submission Date March 10, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Okur-berberoğlu, E. (2015). HISTORICAL EMPATHY AND PERSPECTIVE TAKING IN THE SOCIAL STUDIES (SOSYAL BİLİMLERDE TARİHSEL EMPATİ VE BAKIŞ AÇISI KAZANMA). Turkish History Education Journal, 4(1), 216-226. https://doi.org/10.17497/tuhed.185620



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT