BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 38 - 63, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185635

Abstract

The purpose of this study is to evaluate perceptions of students who attend minority school with respect to history lessons in the context of multiculturalism and patriotism in Turkey. The study group consists of intentionally chosen 199 students attending at different minority schools in Istanbul. Survey method was used in this study. The Multiculturalism Attitude Scale, Patriotism Scale and a questionnaire, developed by the researchers, examining cultural diversity in history lessons were used. In analyzing date, t- test, arithmetic mean and standard deviation were used. The findings of the study indicated that existing cultural diversity in Turkey founds a very limited place in history lessons and a discriminatory or the other language or rhetoric toward different cultural groups was used in the history textbooks. For the same reason, history lessons were found too far from constituting patriotic emotions for culturally different students

References

  • Avcıoğlu, H. (2007). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi, Ankara: Kök.
  • Bozkurt, G. (1993). Türk hukuk tarihinde azınlıklar, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Vol. 43 (1–4), s. 49-59.
  • Breugelmans, S. M. ve Vijver, J. R. (2004). Antecedents and components of majority attitudes toward multiculturalism in Netherlands, Applied Psychology: An International Review, 53(3), s. 400-422.
  • Büyüköztürk, Ş., (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegema.
  • Copeaux, E. (1998). Tarih ders kitaplarında (1931-1993) türk tarih tezinden türk islam sentezine, ( Çev. A. Berktay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Çapar, M. (2006). Türkiye’de eğitim ve “öteki türkler”, Ankara: Özgür Üniversite Kitaplığı.
  • De Vaus, D., (2002). Analyzing social science data, London: Sage Publication.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji (Yay. Haz. Güzel, C.), İstanbul: Kırmızı.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Kosterman, R. ve Feshbach, S. (1989). Toward a measure of patriotic and nationalistic attitudes, Political Psychology, 10(2), s. 257-274.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık azınlık haklarının liberal teorisi, İstanbul: Ayrıntı.
  • Müller, J. W. (2012). Anayasal yurtseverlik, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Okutan, M. Ç. (2009). Tek parti döneminde azınlık politikaları, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Oran, B. (2010). Türkiye’de azınlıklar, İstanbul: İletişim.
  • Osler, A. (2009). Patriotism, multiculturalism and belonging: political discourse and the teaching of history, Educational Review, 61:1, s. 85-100.
  • Parekh, B. (2005). Çokkültürcülük nedir? (Çev. Özge Olcay), Bülten, 5, s. 99-109.
  • Şencan, H., (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Ankara: Seçkin.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A. ve Seers, O. (1994). Social psychology, ABD: Perentice Hall.
  • TCMEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007). Tarih dersi öğretim programı (9. Sınıf), http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/tarih9.pdf adresinden 22.09.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Tekeli, İ. (2007). Birlikte yazılan ve öğretilen bir tarihe doğru, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Toth, J. A. ve Vijver, J. R. (2003). Multiculturalism and acculturation: Views of Dutchland Turkish-Dutch, European Journal of Social Psychology, 33 (2), s. 249-266.
  • Tüy, S. P. (1999). 3-6 yaş arasındaki işitme engelli ve işiten çocukların sosyal beceri ve problem davranışları yönünden karşılaştırılmaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Yazıcı, F. (2015). Azınlık okullarında tarih eğitimi ve çokkültürlülük, İstanbul: Yeni İnsan.
  • Yıldız, A. (2010). “Ne mutlu Türküm diyebilene” Türk ulusal kimliğinin etno-seküler sınırları (1919-1938), İstanbul: İletişim.

Çokkültürlülük ve Yurtseverlik Bağlamında Azınlık Öğrencilerinin Tarih Dersleriyle İlgili Algıları

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 38 - 63, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185635

Abstract

Bu araştırmada, Türkiye’deki azınlık okullarına devam eden lise öğrencilerinin tarih dersleriyle ilgili görüşlerinin çokkültürlülük ve yurtseverlik bağlamında değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu kasti örneklem yöntemiyle seçilen, İstanbul’un çeşitli ilçelerindeki azınlık okulunda öğrenim gören 199 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışma grubundan veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen Çokkültürlülük Tutum Ölçeği, Yurtseverlik Ölçeği ve tarih derslerini kendi kimlikleri açısından değerlendirmelerini amaçlayan bir anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğu tarih derslerinde kendi kültürel kimliklerinin yeterince yer bulamadığını, bu kimliklere yer veren bölümlerde ise ötekileştirici bir söylemin kullanıldığını belirtmişlerdir. Tarih dersleri, kültürel farklılığa sahip öğrenciler için bu şekliyle, yurtseverlik duygusu oluşturmanın uzağında kalmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Tarih Öğretimi, Çokkültürlülük, Yurtseverlik, Çokkültürlü Eğitim, Azınlık Okulları

 

PERCEPTION of MINORITY STUDENTS about HISTORY LESSONS in the CONTEXT of MULTICULTURALISM and PATRIOTISM


Abstract: The purpose of this study is to evaluate perceptions of students who attend minority school with respect to history lessons in the context of multiculturalism and patriotism in Turkey. The study group consists of intentionally chosen 199 students attending at different minority schools in Istanbul. Survey method was used in this study. The Multiculturalism Attitude Scale, Patriotism Scale and a questionnaire, developed by the researchers, examining cultural diversity in history lessons were used. In analyzing date, t- test, arithmetic mean and standard deviation were used. The findings of the study indicated that existing cultural diversity in Turkey founds a very limited place in history lessons and a discriminatory or the other language or rhetoric toward different cultural groups was used in the history textbooks. For the same reason, history lessons were found too far from constituting patriotic emotions for culturally different students.

Keywords: Teaching History, Multiculturalism, Patriotism, Multicultural Education, Minority Schools

References

  • Avcıoğlu, H. (2007). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi, Ankara: Kök.
  • Bozkurt, G. (1993). Türk hukuk tarihinde azınlıklar, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Vol. 43 (1–4), s. 49-59.
  • Breugelmans, S. M. ve Vijver, J. R. (2004). Antecedents and components of majority attitudes toward multiculturalism in Netherlands, Applied Psychology: An International Review, 53(3), s. 400-422.
  • Büyüköztürk, Ş., (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegema.
  • Copeaux, E. (1998). Tarih ders kitaplarında (1931-1993) türk tarih tezinden türk islam sentezine, ( Çev. A. Berktay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Çapar, M. (2006). Türkiye’de eğitim ve “öteki türkler”, Ankara: Özgür Üniversite Kitaplığı.
  • De Vaus, D., (2002). Analyzing social science data, London: Sage Publication.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji (Yay. Haz. Güzel, C.), İstanbul: Kırmızı.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Kosterman, R. ve Feshbach, S. (1989). Toward a measure of patriotic and nationalistic attitudes, Political Psychology, 10(2), s. 257-274.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık azınlık haklarının liberal teorisi, İstanbul: Ayrıntı.
  • Müller, J. W. (2012). Anayasal yurtseverlik, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Okutan, M. Ç. (2009). Tek parti döneminde azınlık politikaları, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Oran, B. (2010). Türkiye’de azınlıklar, İstanbul: İletişim.
  • Osler, A. (2009). Patriotism, multiculturalism and belonging: political discourse and the teaching of history, Educational Review, 61:1, s. 85-100.
  • Parekh, B. (2005). Çokkültürcülük nedir? (Çev. Özge Olcay), Bülten, 5, s. 99-109.
  • Şencan, H., (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Ankara: Seçkin.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A. ve Seers, O. (1994). Social psychology, ABD: Perentice Hall.
  • TCMEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007). Tarih dersi öğretim programı (9. Sınıf), http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/tarih9.pdf adresinden 22.09.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Tekeli, İ. (2007). Birlikte yazılan ve öğretilen bir tarihe doğru, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Toth, J. A. ve Vijver, J. R. (2003). Multiculturalism and acculturation: Views of Dutchland Turkish-Dutch, European Journal of Social Psychology, 33 (2), s. 249-266.
  • Tüy, S. P. (1999). 3-6 yaş arasındaki işitme engelli ve işiten çocukların sosyal beceri ve problem davranışları yönünden karşılaştırılmaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Yazıcı, F. (2015). Azınlık okullarında tarih eğitimi ve çokkültürlülük, İstanbul: Yeni İnsan.
  • Yıldız, A. (2010). “Ne mutlu Türküm diyebilene” Türk ulusal kimliğinin etno-seküler sınırları (1919-1938), İstanbul: İletişim.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Fatih Yazıcı

Yücel Kabapınar

Publication Date October 24, 2015
Submission Date October 24, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Yazıcı, F., & Kabapınar, Y. (2015). Çokkültürlülük ve Yurtseverlik Bağlamında Azınlık Öğrencilerinin Tarih Dersleriyle İlgili Algıları. Turkish History Education Journal, 4(2), 38-63. https://doi.org/10.17497/tuhed.185635



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT