Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the Meanings Attributed by the Students Attending the 5 th -10th Grades to the Concept of War and Peace through Pictures

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 64 - 86, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185636

Abstract

The concept of war and peace has been discussed in all regions of the world in every age throughout the history. The purpose of this study is to reveal the meanings attributed by the secondary-school students to the concept of war and peace by asking them to draw pictures. To that end, the students were asked to draw pictures expressing the concept of war and peace. The students attending the 5th-10th grade took part in the study. 111 students from the 5th grade, 108 students from the 6th grade, 103 students from the 7th grade, 93 students from the 8th grade, 76 students from 9th grade and 83 students from the 10th grade participated in the study.The study is based on document analysis. Considering the study, the lower-grade students generally addressed the concept of war in its real terms. The images in the pictures are planes, bombs and guns killing and injuring people and leaving them disabled. Wars hurt people. Higher-grade students tend to symbolize the concept of war. The pictures drawn by the lower-grade students are more creative and authentic than those of the higher-grade students, which may result from the fact that these students are affected by the social media lesser than the older students. The pictures drawn by the students usually represent modern wars. The Independence War and Dardanelles War were depicted in the students’ pictures. On the other side, many wars are explained in course books of history and social studies. It is considered beneficial to make studies on this topic by sociologists, psychologists and educators

References

  • Aktaş, Ö. (2015).War and peace in the pictures drawn by the students of a fine arts high school. Educational Research and Reviews, 10 (8), pp. 1080-1087DOI: 10.5897/ERR2015.2122
  • Aktaş, Ö. (2015). War and peace in students drawings. TurkishStudies. International periodical of the languages, literature and history of Turkic, 10 (7) spring, pp. 97110,ISSN=130802140.www.turkishstudies.net.DoiNumber:http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.8188.
  • Apaydın, Çb ve Aksu, M., (2012). Öğretmenlerin barış eğitimine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 107-130.
  • Damirchi, E.S., ve Bilge, F. (2014). Barış eğitim programının yedinci sınıf öğrencilerinin çatışma çözme ve iletişim becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (175), 309-318.
  • Demir, S. (2011). Türkiye’de barış eğitimine bakış: Tanımlar, zorluklar ve öneriler: Nitel İnceleme. KUYEB, 11 (4), 1727-1745.
  • Demircioğlu, İ.H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı.
  • Dilek, D. (2009). Geçmişi yeniden kurmak: İlköğretim düzeyinde tarihsel imgelem becerilerinin kullanımı üzerine ikonografik bir analiz. KUYEB, 9 (2), Bahar, 633-689.
  • Eryılmaz, A. (2009). Barışa yönelik tutumların özsaygı ve cinsiyet değişkenleriyle incelenmesi. BAÜ, 12 (21), 23-31.
  • Falls, C. (1947).Theplace of war on history. An InaguralLecture, Michigan: A Xerox Company, Oxford University.
  • Güven, İ. (2014). Tarih öğretimi kuram ve uygulama, Ankara: Pegem Akademi.
  • İmamoğlu, H.V. ve Bayraktar, G. (2014). Türk ve Macar üniversite öğrencilerinin barış kavramına ilişkin algılarının karşılaştırılması. Karabük Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 20-44.
  • Hakvoort,I.(1996). Conceptualization peace and war from childhood through adolescence, Universiteit Van Amsterdam.
  • Kepenekçi, K, Y. (2010). Üniversite öğrencilerinin ulusal ve uluslararası barışa ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43 (2), 27-49.
  • Keskin, Çoşkun, S ve Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. Kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 62-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.

5-10. Sınıf Öğrencilerinin Savaş ve Barış Kavramına Yükledikleri Anlamların Resimler Yoluyla İncelenmesi

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 64 - 86, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185636

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul ve lise öğrencilerinin savaş ve barış kavramına yükledikleri anlamı ortaya koymaktır. Bu amaçla öğrencilerden savaş ve barış kavramını anlatan resimler çizmeleri istenmiştir. Çalışmaya 5-10 sınıflarda öğrenim gören öğrenciler katılmıştır. Çalışmaya beşinci sınıftan 111, altıncı sınıftan 108, yedinci sınıftan 103, sekizinci sınıftan 93, dokuzuncu sınıftan 76 ve onuncu sınıftan 83 öğrenci katılmıştır. Çalışma doküman analizi yöntemine dayanmaktadır. Öğrencilerden elde edilen resimler dört kategoride değerlendirilmiştir. Öğrenciler çizdikleri resimlere bakılınca beş, altı ve yedinci sınıf öğrencileri savaşı şiddetle ve silahlarla anlatmaya meyillidirler. Buna karşılık lise öğrencilerinden önemli bir bölümü savaş ve barış kavramını sembolleştiren resimler çizmişlerdir. Öğrencilerin büyük çoğunluğu savaşı felaket olarak değerlendirmiş, barışın önemini vurgulayan resimler çizmişlerdir. Buna karşılık savaş ve barış kavramının bir arada çizildiği çok sayıda resim vardır. Birçok öğrenci savaş ve barışı, adeta “gece ile gündüz” gibi birbirine zıt kavram olarak betimlemiştir. Öğrencilerin bir kısmı ise savaşın kahramanlık yönüne vurgu yapan, milli simgelerin kullanıldığı resimler çizmişlerdir. Öğrenciler savaş ve barış konusuyla ilgili orijinal, yaratıcı ve etkili pek çok resim çizmiştir. Öğrencilerin yaşı arttıkça internetten ve sosyal medyadan etkilendiği ve benzer düşünce kalıplarına sahip olmaya başladığı görülmüştür. Türkiye’nin coğrafi ve tarihi yakınlığı olan Ortadoğu coğrafyasında şiddetli savaşlar yaşanmaktadır. Türkiye’de ise “çözüm süresi” adı verilen çatışmazlık dönemi biterek bölücü terör örgütünün yaptığı saldırılar tekrar başlamıştır. Türk Silahlı Kuvvetleri ve Emniyet birimleri tarafından bölücü terör örgütlerine karşı mücadele verilmektedir. Bu mücadelelerde asker ve polislerden şehitler olmaktadır. Bu durum Türk kamuoyunda, sözlü ve yazılı basında savaş ve barış kavramını en fazla tartışılan konu haline getirmiştir. Bu çalışma gerçek ve gündemdeki bir konuyu ele alması bakımından önem taşımaktadır.

References

  • Aktaş, Ö. (2015).War and peace in the pictures drawn by the students of a fine arts high school. Educational Research and Reviews, 10 (8), pp. 1080-1087DOI: 10.5897/ERR2015.2122
  • Aktaş, Ö. (2015). War and peace in students drawings. TurkishStudies. International periodical of the languages, literature and history of Turkic, 10 (7) spring, pp. 97110,ISSN=130802140.www.turkishstudies.net.DoiNumber:http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.8188.
  • Apaydın, Çb ve Aksu, M., (2012). Öğretmenlerin barış eğitimine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 107-130.
  • Damirchi, E.S., ve Bilge, F. (2014). Barış eğitim programının yedinci sınıf öğrencilerinin çatışma çözme ve iletişim becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (175), 309-318.
  • Demir, S. (2011). Türkiye’de barış eğitimine bakış: Tanımlar, zorluklar ve öneriler: Nitel İnceleme. KUYEB, 11 (4), 1727-1745.
  • Demircioğlu, İ.H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı.
  • Dilek, D. (2009). Geçmişi yeniden kurmak: İlköğretim düzeyinde tarihsel imgelem becerilerinin kullanımı üzerine ikonografik bir analiz. KUYEB, 9 (2), Bahar, 633-689.
  • Eryılmaz, A. (2009). Barışa yönelik tutumların özsaygı ve cinsiyet değişkenleriyle incelenmesi. BAÜ, 12 (21), 23-31.
  • Falls, C. (1947).Theplace of war on history. An InaguralLecture, Michigan: A Xerox Company, Oxford University.
  • Güven, İ. (2014). Tarih öğretimi kuram ve uygulama, Ankara: Pegem Akademi.
  • İmamoğlu, H.V. ve Bayraktar, G. (2014). Türk ve Macar üniversite öğrencilerinin barış kavramına ilişkin algılarının karşılaştırılması. Karabük Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 20-44.
  • Hakvoort,I.(1996). Conceptualization peace and war from childhood through adolescence, Universiteit Van Amsterdam.
  • Kepenekçi, K, Y. (2010). Üniversite öğrencilerinin ulusal ve uluslararası barışa ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43 (2), 27-49.
  • Keskin, Çoşkun, S ve Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. Kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 62-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Özgür Aktaş

Publication Date October 24, 2015
Submission Date October 24, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Aktaş, Ö. (2015). 5-10. Sınıf Öğrencilerinin Savaş ve Barış Kavramına Yükledikleri Anlamların Resimler Yoluyla İncelenmesi. Turkish History Education Journal, 4(2), 64-86. https://doi.org/10.17497/tuhed.185636



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT