BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 225 - 258, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185641

Abstract

In this study, the Ottoman and Turk’s images in the Russian history textbooks has been examined. For this purpose, the ebook versions of Russian history textbooks over the web has been used. Russian History and General History textbooks from 5 to 11th grades in secondary education has been taken into consideration. The obtained data has been analyzed by descriptive analysis. In Russian History textbooks there are lots of information on Turks and Ottoman Empire. Especially about the Balkan Wars. The textbooks contains a variety of images, maps, and historical resources related to Turkish and Ottoman History. Some parts of Turkish history is presented in details. Due to historical evidence based narration that being used Russian history textbooks are usually written in objective manner. However, they contains some incorrect, exaggerated or intended to otherize information about Turks and Ottomans. Also some textbook visuals has been observed to arouse the other and enemy image

References

  • Aizharkyn, A.K. (2012). Kırgızistan’daki ortaokul, lise tarih ders kitaplarında türkiye tarihinin okutulması. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2, (1):79-83.
  • Aktaş, Ö. (2006). Cumhuriyet Devri Tarih Ders Kitaplarında Rusya İmgesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) Kars: Kafkas Üniversitesi.
  • Aleksashkina, L. (2012). Vseobşaya İstoriya 6 Klass ( Genel Tarih 6. Sınıf) Moskova: Mnemozina.
  • Alibašić, A. (2007). Images of the Ottomans in history textbooks in Bosnia and Herzegovina (Bosna ve Hırvatistan tarih ders kitaplarında Osmanlı imajı), İslâm Araştırmaları Dergisi, XVII, 103-137
  • Biricky, G. (2013). The Ottoman age in Southern Central Europe as represented in secondary school history textbooks in the Czeck Republic, Hungary, Polland and Slovakia, (Çek cumhuriyeti, Macaristan, Polonya ve Slovakya’da Ortaokul Tarih Ders Kitaplarında Güney Orta Avrupa’da Osmanlı Çağının Temsili) Journal of Educational Media, Memory, and Society, 5, (1): 108-129
  • Bozkuş, Y.D. (2014). Ermeni tarih ders kitaplarında Türk imgesi. Yeni Türkiye, 60.
  • Danilevskiy, İ. & Andreev, İ.L. (2012). İstoriya Rossii 6 klass (Rusya Tarihi 6. Sınıf) Moskova: Mnemozina.
  • Danilov, A., Yurevich, B.M. & Kosulina, L. (2013). İstoriya Rosii XX-naçalo XXI veka (XX-XXI yüzyıl başlarında Rusya Tarihi) Moskova: Prosveşenie.
  • Ersanlı Behar, B. (1995). Tarih öğretimi ve Türk Dünyası. Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, (Haz. Salih Özbaran), Buca Sempozyumu 29 Eylül-1 Ekim 1994, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Kiselev, A. & Popov, V.P. (2013). Istoriya Rossii 7 Klass (Rusya Tarihi 7.Sınıf) Moskova: Drofa.
  • Klimov Y, O., Zemlyanitsin, V.A & Noskov, V.V. (2013). Vseobşaya İstoriya 10 Klass (Genel Tarih 10.Sınıf) Moskova: Ventana Graf.
  • Köstüklü, N. (2013). Kıbrıs Rum kesimi tarih ders kitaplarında “Türk” ve “Türkiye” imajı. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi.
  • Lazukova, N. & Juravlyov, O.N. (2013). Rossii 8. Klass (Rusya Tarihi 8. Sınıf). Moskova: Ventana-Graf.
  • Levandovski, A., Şetinov, Y.A. & Mironenko, S.V. (). İstoriya Rosii 11 Klass (Rusya Tarihi 11. Sınıf) Moskova: Prosveşenie.
  • Noskov, V. & Andreevskaya. T.P. (). Vseobşaya İstoriya 7 Klass (Genel Tarih 7.Sınıf) Moskova: Ventana Graf .
  • Özcan, B. (1990). Rus Donanmasının Sinop Baskını 30 Kasım 1893 (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pavlenko, N., Andreev, İ. L. & Lyashenko, L. M. (2012). İstoriya Rossii S Dreneyşix Vremyon Do Kontsa XIX Veka 10klass (Rusya Tarihi: Kadim Zamanlardan XIX Yüzyılın Sonlarına 10.Sınıf) Moskova: Drofa.
  • Pingel, F. (2003). Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul, Türkiye Ekonomik Ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Safran, M. & Ata, B. (1996). Barışçı tarih öğretimi üzerine çalışmalar; Türkiye’de tarih ders kitaplarında Yunanlılara ilişkin kullanılan dil ve Yunanlılara ilişkin öğrenci görüşleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, I, s.11-26.
  • Soroko-Tsyupa, S. O. & Soroko-Tsyupa, A. O. (2011). Vseobşaya İstoriya Noveyşaya İstoriya 9. Klass (Genel Tarih Yeni Tarih 9. Sınıf), Moskova: Prosveşenie.
  • Şimşek A. (2009). Osmanlı iktisat tarihi konularının öğretimine zihniyet temelli bir yaklaşım. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 16, (2).
  • Şimşek, A. & Alaslan, F. (2013). Milliyetçi tarihten milli tarihe, çatışmacı eğitimden barışçı eğitime doğru türkiye’de tarih ders kitapları. Akademik Bakış Dergisi, 40.
  • Tekin, N. (2011). Türkiye'deki ilköğretim ve ortaöğretim ders kitaplarında Rus imajı. Toplumsal Tarih, 216.
  • Tepekaya, M. (2013). Osmanlı devleti’nin selanik vilayeti almanya ve fransa konsoloslarının öldürülmesi olayı (6 Mayıs 1876). Belleten, LXXVII, (280).
  • Vedyuşkin, A.V. & Burin, S.N. (2008). Vseobşaya İstoriya -Novaya İstoriya Zarubejnıx Stran 8 Klass) (Genel Tarih-Yabancı Ülkelerin Yeni Tarihi 8. Sınıf) Moskova: Drofa.
  • Yılmaz, S. (2008). Ermenistan cumhuriyeti’nde okutulan 10. Sınıf tarih ders kitabında türkler aleyhine ifadeler ve sözde Ermeni soykırımı. Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, (177).
  • Web 1: “Встреча С Авторами Концепции Нового Учебника Истории” (Yeni Tarih Ders Kitabı Konseptinin Yazarları İle Görüş) Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2015. http://kremlin.ru/events/president/news/20071.
  • Zaglyadin, V. (2007). Vseobşaya İstoriya 11 Klass (Genel Tarih 11.Sınıf) Moskova: Russkoe Slovo.

Rusya Tarih Ders Kitaplarında Türk-Osmanlı İmgesi

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 225 - 258, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185641

Abstract

Bu çalışmada Rusya’da tarih ders kitaplarında Türk ve Osmanlı imajı incelenmiştir. Bunun için Rusya’da okutulan tarih ders kitaplarına web ortamında dijital olarak ulaşılmıştır. Çalışmada ortaöğretim 5-11. sınıf Rusya Tarihi ve Genel Tarih ders kitaplarına bakılmıştır. Bu çalışmada her sınıf düzeyi için sadece bir Rus Tarihi ve Genel Tarih ders kitabı incelenmiştir. Elde dilen veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. 

Rusya tarih ders kitaplarında Osmanlı devleti ve Türklerle ilgili pek çok bilgi vardır. Özellikle Balkan savaşları ile ilgili bilgiler çok fazladır. Aynı zamanda Türk ve Osmanlı tarihi ile ilgili çeşitli görseller, haritalar ve kaynaklar kullanılmıştır. Bu kitaplarda ayrıntılı bir şekilde Türk tarihinin bazı kısımları anlatılmıştır. Tarihsel kanıta dayalı anlatımından dolayı Rusya’daki tarih ders kitaplarındaki dil genel olarak nesnel bulunmuştur. Fakat bunun yanında Türkler ve Osmanlılarla ilgili bazen yanlış, abartılmış ve ötekileştirmeye yönelik bilgilere de rastlanmaktadır. Buna ek olarak bazı görsellerle yine öteki ve düşman imajı canlandırılmaya çalışıldığı görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Tarih Eğitimi, Rus Ders Kitapları, Rus Tarih Eğitimi, Rus, Türk İmgesi


IMAGES of TURK-OTTOMAN in RUSSIAN HISTORY TEXTBOOKS


Abstract: In this study, the Ottoman and Turk’s images in the Russian history textbooks has been examined. For this purpose, the ebook versions of Russian history textbooks over the web has been used. Russian History and General History textbooks from 5 to 11th grades in secondary education has been taken into consideration. The obtained data has been analyzed by descriptive analysis.

In Russian History textbooks there are lots of information on Turks and Ottoman Empire. Especially about the Balkan Wars. The textbooks contains a variety of images, maps, and historical resources related to Turkish and Ottoman History. Some parts of Turkish history is presented in details. Due to historical evidence based narration that being used Russian history textbooks are usually written in objective manner. However, they contains some incorrect, exaggerated or intended to otherize information about Turks and Ottomans. Also some textbook visuals has been observed to arouse the other and enemy image.

            Keywords: History Education, Russian Textbooks, Russian History, Russian, Turkish Image

References

  • Aizharkyn, A.K. (2012). Kırgızistan’daki ortaokul, lise tarih ders kitaplarında türkiye tarihinin okutulması. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2, (1):79-83.
  • Aktaş, Ö. (2006). Cumhuriyet Devri Tarih Ders Kitaplarında Rusya İmgesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) Kars: Kafkas Üniversitesi.
  • Aleksashkina, L. (2012). Vseobşaya İstoriya 6 Klass ( Genel Tarih 6. Sınıf) Moskova: Mnemozina.
  • Alibašić, A. (2007). Images of the Ottomans in history textbooks in Bosnia and Herzegovina (Bosna ve Hırvatistan tarih ders kitaplarında Osmanlı imajı), İslâm Araştırmaları Dergisi, XVII, 103-137
  • Biricky, G. (2013). The Ottoman age in Southern Central Europe as represented in secondary school history textbooks in the Czeck Republic, Hungary, Polland and Slovakia, (Çek cumhuriyeti, Macaristan, Polonya ve Slovakya’da Ortaokul Tarih Ders Kitaplarında Güney Orta Avrupa’da Osmanlı Çağının Temsili) Journal of Educational Media, Memory, and Society, 5, (1): 108-129
  • Bozkuş, Y.D. (2014). Ermeni tarih ders kitaplarında Türk imgesi. Yeni Türkiye, 60.
  • Danilevskiy, İ. & Andreev, İ.L. (2012). İstoriya Rossii 6 klass (Rusya Tarihi 6. Sınıf) Moskova: Mnemozina.
  • Danilov, A., Yurevich, B.M. & Kosulina, L. (2013). İstoriya Rosii XX-naçalo XXI veka (XX-XXI yüzyıl başlarında Rusya Tarihi) Moskova: Prosveşenie.
  • Ersanlı Behar, B. (1995). Tarih öğretimi ve Türk Dünyası. Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, (Haz. Salih Özbaran), Buca Sempozyumu 29 Eylül-1 Ekim 1994, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Kiselev, A. & Popov, V.P. (2013). Istoriya Rossii 7 Klass (Rusya Tarihi 7.Sınıf) Moskova: Drofa.
  • Klimov Y, O., Zemlyanitsin, V.A & Noskov, V.V. (2013). Vseobşaya İstoriya 10 Klass (Genel Tarih 10.Sınıf) Moskova: Ventana Graf.
  • Köstüklü, N. (2013). Kıbrıs Rum kesimi tarih ders kitaplarında “Türk” ve “Türkiye” imajı. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi.
  • Lazukova, N. & Juravlyov, O.N. (2013). Rossii 8. Klass (Rusya Tarihi 8. Sınıf). Moskova: Ventana-Graf.
  • Levandovski, A., Şetinov, Y.A. & Mironenko, S.V. (). İstoriya Rosii 11 Klass (Rusya Tarihi 11. Sınıf) Moskova: Prosveşenie.
  • Noskov, V. & Andreevskaya. T.P. (). Vseobşaya İstoriya 7 Klass (Genel Tarih 7.Sınıf) Moskova: Ventana Graf .
  • Özcan, B. (1990). Rus Donanmasının Sinop Baskını 30 Kasım 1893 (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pavlenko, N., Andreev, İ. L. & Lyashenko, L. M. (2012). İstoriya Rossii S Dreneyşix Vremyon Do Kontsa XIX Veka 10klass (Rusya Tarihi: Kadim Zamanlardan XIX Yüzyılın Sonlarına 10.Sınıf) Moskova: Drofa.
  • Pingel, F. (2003). Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul, Türkiye Ekonomik Ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Safran, M. & Ata, B. (1996). Barışçı tarih öğretimi üzerine çalışmalar; Türkiye’de tarih ders kitaplarında Yunanlılara ilişkin kullanılan dil ve Yunanlılara ilişkin öğrenci görüşleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, I, s.11-26.
  • Soroko-Tsyupa, S. O. & Soroko-Tsyupa, A. O. (2011). Vseobşaya İstoriya Noveyşaya İstoriya 9. Klass (Genel Tarih Yeni Tarih 9. Sınıf), Moskova: Prosveşenie.
  • Şimşek A. (2009). Osmanlı iktisat tarihi konularının öğretimine zihniyet temelli bir yaklaşım. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 16, (2).
  • Şimşek, A. & Alaslan, F. (2013). Milliyetçi tarihten milli tarihe, çatışmacı eğitimden barışçı eğitime doğru türkiye’de tarih ders kitapları. Akademik Bakış Dergisi, 40.
  • Tekin, N. (2011). Türkiye'deki ilköğretim ve ortaöğretim ders kitaplarında Rus imajı. Toplumsal Tarih, 216.
  • Tepekaya, M. (2013). Osmanlı devleti’nin selanik vilayeti almanya ve fransa konsoloslarının öldürülmesi olayı (6 Mayıs 1876). Belleten, LXXVII, (280).
  • Vedyuşkin, A.V. & Burin, S.N. (2008). Vseobşaya İstoriya -Novaya İstoriya Zarubejnıx Stran 8 Klass) (Genel Tarih-Yabancı Ülkelerin Yeni Tarihi 8. Sınıf) Moskova: Drofa.
  • Yılmaz, S. (2008). Ermenistan cumhuriyeti’nde okutulan 10. Sınıf tarih ders kitabında türkler aleyhine ifadeler ve sözde Ermeni soykırımı. Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, (177).
  • Web 1: “Встреча С Авторами Концепции Нового Учебника Истории” (Yeni Tarih Ders Kitabı Konseptinin Yazarları İle Görüş) Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2015. http://kremlin.ru/events/president/news/20071.
  • Zaglyadin, V. (2007). Vseobşaya İstoriya 11 Klass (Genel Tarih 11.Sınıf) Moskova: Russkoe Slovo.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Ahmet Şimşek

Nigar Meherremova Cengiz

Publication Date October 24, 2015
Submission Date October 24, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Şimşek, A., & Meherremova Cengiz, N. (2015). Rusya Tarih Ders Kitaplarında Türk-Osmanlı İmgesi. Turkish History Education Journal, 4(2), 225-258. https://doi.org/10.17497/tuhed.185641

Cited By

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OSMANLI İMAJI
Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Ahmed Emin OSMANOĞLU
https://doi.org/10.29029/busbed.432036



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT