Bu araştırma ile tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk
İlkelerine ilişkin bilişsel yapıları Kelime İlişkilendirme Testi (KİT)
aracılığı ile belirlenmeye çalışılmıştır. Tarama Modeli kullanılan bu
araştırmanın, çalışma grubunu 2015-2016 eğitim öğretim yılında Gaziosmanpaşa
Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 40 sosyal bilgiler öğretmenliği
4. sınıf öğrencisi ile 40 pedagojik formasyon eğitimi alan tarih bölümü 4.
Sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 80 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Kelime ilişkilendirme Testi (KİT) kullanılmıştır. Atatürk
İlkelerini oluşturan 6 anahtar kavram kullanılarak KİT oluşturulmuştur.
Verilerin analizinde ise anahtar kavramlara verilen cevap kavramların frekans
tabloları oluşturularak ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Elde edilen frekans tablosu sonuçlarına göre
kavram ağı haritası çizilmiştir. Kavram
ağı sonuçlarına göre, tarih öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik
doğru ve anlamlı ilişkiler kurduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, tarih öğretmen
adayları Atatürk ilkelerini kendi arasında bağdaştıramamış ve ilkeler
arasındaki çoklu ilişkiyi kuramamışlardır. Bu da onların bilişsel yapılarında
Atatürk ilkelerinin birbirlerinden büyük oranda ilişkisiz ve kopuk olduğunu göstermektedir. Sosyal bilgiler öğretmen adayları ise Atatürk
ilklerine yönelik doğru ve anlamlı ilişkiler kurmuşlardır. Ayrıca elde edilen
sonuca göre, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk İlkelerini kendi aralarında
kuvvetli bir şekilde bağdaştırdığını göstermektedir. Böylelikle sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının bilişsel yapılarında Atatürk İlkelerinin kendi arasında
kuvvetli bir şekilde ilişkilendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to
determine the pre-service history and social studies teachers' cognitive
structure about principles of Ataturk through the word association test (WAT).
In this research, general survey model was used; the study group consisted of a
total of 80 students, 40 of whom were the fourth-grade social studies
pre-service teachers and 40 fourth-grade history students taking pedagogical
formation education in Gaziosmanpaşa University Faculty of Education in the 2015-2016 academic year. The word
association test (WAT) was used as data collection tool in the study. WAT was
formed by using 6 key concepts forming Atatürk Principles. In the analysis of
the data, the frequency tables of answer concepts given to key concepts were
formed and examined in detail. The conceptual network map was drawn according
to the obtained frequency table results. According to the results of conceptual
relational network, the pre-service history teachers established accurate and
meaningful relations with Atatürk principles. However, pre-service history
teachers could not associate Atatük principles with each other and could not
establish multiple relationship between principles, and this showed that
Atatürk's principles were largely unrelated and disconnected from each oher in
their cognitive structures while pre-service social studies teacher established
accurate and meaningful relations with Atatürk principles. Moreover, the
results revealed that pre-service social studies teachers strongly associated
Atatük principles with each other, so it was achieved that pre-service social
studies teachers strongly associated the Atatürk's principles with each other
in their cognitive structures.
Word Association Test Cognitive Structure Atatürk Principles Teacher Candidates History Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2018 |
Submission Date | October 10, 2017 |
Acceptance Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT