Devlet, ulusun bireyleri üzerinde meşruiyetini
sağlamlaştırmak için ideoloji ve eğitimi birer araç olarak kullanır. İdeoloji,
devletin total bir bütünde sistemini kurması, statükoyu koruması, belirlediği
ilkeleri, davranış kalıplarını, siyasal sembolleri ve değer yargılarını topluma
kabul ettirmesi açısından oldukça önemli bir işleve sahiptir. Eğitim kurumları
da devletin ideolojik ilkelerini toplumun her kesimine ulaştırmada ve yaymada
fonksiyonel bir görev üstlenmektedir. Eğitimin tüm aşamasında siyasi erk
tarafından belirlenen bu ilkeler toplumun kolektif belleğine doğrudan
yerleştirilir. Bu noktada okullar, bilgi aktarımının sağlandığı kurumlar
olmanın yanı sıra insan programlama merkezleri olarak da düşünülmektedir.
Okullarda okutulan ders kitapları devletin mevcut ideolojisini ulus bireylerine
ufak yaşlardan itibaren aktarır ve onları vatanına bağlı uyumlu birer birey
haline dönüştürür. Siyasal iktidarın bizzat kontrolü ve gözetiminde oluşturulan
ders kitapları, devletin meşruiyetini veya mevcut siyasi yapının güvenliğini
sarsabilecek bilgiler içerdiği durumda direkt müdahaleye uğrayabilir. Böylesi
bir yaklaşım eğitimin siyasetten bağımsız olmadığı sonucunu düşündürtmektedir.
Bu makalede de siyasi iktidar ve eğitim
ilişkisi, Yunanistan’da yasaklanmış tarih kitaplarının analizi ile örneklenmeye
çalışılmıştır. Devlet yönetimini elinde bulunduran egemen sınıfın Yunan eğitim
sistemi üzerindeki ideolojik etkileri, dönemin siyasi ve toplumsal şartları göz
önüne alınarak değerlendirilmiştir. Amaç, Yunan tarihyazımında din ve
milliyetçilik kodlarının ne şekilde kullanıldığını irdelemektir. Makalede,
1918-2007 yılları arasında, Yunanistan’da devletin resmi ideolojisine ters
düşen okul kitaplarına Yunan devlet kademelerince nasıl müdahale edildiği
incelenmiştir. Yunanistan’da siyasal iktidarların değişmesiyle Yunan
okullarında okutulan üç tarih kitabının neden toplatıldığı ve yasaklandığı
konusu, dönemin politik konjonktürü göz önünde bulundurularak kronolojik
sırayla ele alınmıştır.
The state employs ideology
and education in order to strengthen legitimacy over individuals of the nation.
Ideology incorporates a substantial function in terms of the state’s
establishment of system, protection of the status quo, and acceptance of state-driven
values, political symbols, behavioral rules, and principles by the society.
Educational institutions hold a critical function in order for the state’s
dissemination of its ideological principles across all layers of society. Those
principles, which are predetermined by the political authority in all phases of
education, are allocated into collective memory of the society. In this realm,
schools are also considered as centers of human programming in addition to
being institutions of knowledge transmission. School textbooks transmit the
state’s existent ideology into the individuals of the nation since early ages,
and transform them into individuals who are congruent with the homeland.
Textbooks, which emerge in line with the state control and observation, can be
subject to direct intervention in the case of their inclusion of any
information that would shake the state’s legitimacy or security of the existing
political structure. Such an approach leads to think that education is not
independent from politics.
In this article, the
relationship between political power and education were exemplified with the
analysis of forbidden history textbooks in Greece. The ideological effects of
dominant ruling class over the Greek education system was evaluated with a
consideration of political and societal conditions of the period. This article
aims at explaining how religious and nationalist codes are employed in the
Greek historiography. İn this article examined, in Greece between 1918 and
2007, how the Greek state interfered school textbooks, which were conflicting
with the state’s official ideology. It was also examined why three history
textbooks were stopped being used with the changing political power in Greece
with a consideration of the period’s political conjecture.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2018 |
Submission Date | August 30, 2018 |
Acceptance Date | October 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT