Research Article
BibTex RIS Cite

FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 604 - 617, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.457888

Abstract

Bu yazıda, Romantik tarih-yazımının karşısında
konumlanan, pozitivist bir yöntembilimine dayalı tarihçiliğin Fransa’da başta Annales okulunun çevresi ve çeperinde
nasıl bir yön aldığı, bu ülkede tarih üzerine yapılan yazınsal ve entelektüel
üretimin oluşum koşulları, tematik-kronolojik çerçevede ve başlıca tarihçiler
ve yapıtlar üzerinden gelişimi ve bu alandaki bugünkü yönelimlerin sunulup
değerlendirilmesi amaçlanıyor. Her ne kadar bugün sözkonusu okulun etkisi yeni
yaklaşım ve eğilimler sonucu (linguistic turn, sömürgecilik sonrası
çalışmaları, Global ve Bağlantılı tarih vs.) azalsa da alana olan getirilerinin
değerlendirilmesi, düşünümsel noktada, tarihçilerin mesleklerinin icra ederken
yaptıkları tarihyazımsal işlemlerin saiklerini, belirlenimlerini ve
uzanımlarını daha iyi kavramalarını ve bu işlemler üzerinden vardıkları
çıkarımları denetlemelerinin koşullarını oluşturuyor.

References

  • Boucheron, P. (2018) https://www.college-de-france.fr/site/patrick-boucheron/index.htm Erişim tarihi 5.09.2018.
  • Braudel, F. (2017). II. Felipe döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası. Ankara: Doğu Batı.
  • Chartier, R. (1998). Yeniden geçmiş. Tarih, Yazılı Kültür, Toplum. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dosse, F. (2017). Ufalanmış Tarih. İstanbul: İşbankası.
  • Hartog, F. (2014). Herodot’un aynası. İstanbul: İthaki.
  • Işıksel G. (2017). Modern Fransız tarihçiliğinin doğuşu ve Jules Michelet. Ahmet Şimşek (der.), Dünyada Tarihçilik. Dönemler/Okullar/Yaklaşımlar ve Tarihçiler (s. 109-120). İstanbul-Ankara: Pegem Akademi.
  • Langlois, V. C. ve Seignobos, C. (2010). Tarih tetkiklerine giriş. Ankara: TTK.
  • Ricoeur, P. (2015). Tarih ve anlatı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Veyne, P. (2014). Tarih nasıl yazılır. İstanbul: Metis.

A FRAMEWORK of MAJOR HISTORIOGRAPHIC PRODUCTION in FRANCE in the LAST TWO CENTURIES

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 604 - 617, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.457888

Abstract

This article
aims to overview major historiographical developments in France of the last two
centuries. Especially focusing on the so-called Annales school, I intend to
deal with social and academic context of this production and evaluate its
recent trends and repositionnements. Even if today Annales-type history writing
is practiced in a lesser extent in France, because of some recent approaches
and trends such as the linguistic-turn, post-colonial studies, Global and
Connected-History etc., the famous “school” which grosso modo dominated the
continental historiography still continues to influence historians. One must as
well think in reflective manner about historiographical operations while doing
history and revision of major schools” helps to to conceive better these
operations that one consciously or not put in place in his/her assumptions and
writings in general.

References

  • Boucheron, P. (2018) https://www.college-de-france.fr/site/patrick-boucheron/index.htm Erişim tarihi 5.09.2018.
  • Braudel, F. (2017). II. Felipe döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası. Ankara: Doğu Batı.
  • Chartier, R. (1998). Yeniden geçmiş. Tarih, Yazılı Kültür, Toplum. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dosse, F. (2017). Ufalanmış Tarih. İstanbul: İşbankası.
  • Hartog, F. (2014). Herodot’un aynası. İstanbul: İthaki.
  • Işıksel G. (2017). Modern Fransız tarihçiliğinin doğuşu ve Jules Michelet. Ahmet Şimşek (der.), Dünyada Tarihçilik. Dönemler/Okullar/Yaklaşımlar ve Tarihçiler (s. 109-120). İstanbul-Ankara: Pegem Akademi.
  • Langlois, V. C. ve Seignobos, C. (2010). Tarih tetkiklerine giriş. Ankara: TTK.
  • Ricoeur, P. (2015). Tarih ve anlatı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Veyne, P. (2014). Tarih nasıl yazılır. İstanbul: Metis.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Special Issue
Authors

Güneş Işıksel

Publication Date October 20, 2018
Submission Date September 6, 2018
Acceptance Date October 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Işıksel, G. (2018). FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ. Turkish History Education Journal, 7(2), 604-617. https://doi.org/10.17497/tuhed.457888



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT