One of the elements that come to mind when it comes
to out-of-school education environments are museums and historical places. When
the literature is examined, it is seen that these places allow students to gain
many achievements, in particular by concretizing the abstract issues and
providing permanently marked learning in students. In other words, it states
that students get permanent information in museums and historical places.
Considering that access to information is relatively easy in formal or informal
environments, it is thought to be more important to provide value and skill to
students. However, in the literature, studies on the use of museums and
historical sites in the teaching of value and skills in social studies courses
are quite limited. In this context, the aim of the research is to reveal the
opinions and experiences of the social studies teacher candidates on providing
value and skills to students in museums and historical places. In the research,
basic qualitative research, which is one of the qualitative research methods is
used. The data from the research are
obtained from preservice teachers, who study at Erciyes University Social
Sciences Teaching Program [at the first stage from 44 (feedback form), at the
second stage from 27 (feedback form), at the third stage from 17 preservice
teachers (interview)]. Qualitative data were analyzed using descriptive
analysis technique with the help of Nvivo 11 package program. As a result of
the research it was determined that preservice teachers think that values such
as patriotism, solidarity, responsibility, respect, cooperativeness, freedom,
independency, assiduity, being scientific, aesthetic, sensitivity, tolerance,
honesty, love, peace and giving importance to unity of family; skills such as empathy,
space detection, observation, social participation, time and chronology
detection, communication, creative thinking and correct and good use of Turkish
can be provided in the social sciences course in museum.
Outdoor Education Values Educaiton Skilss Teaching Social Studies Museum Education Historical Spaces
Okul dışı
öğrenme ve öğretme ortamları denilince akla ilk gelenlerden yerlerden birisi de
müze ve tarihi mekânlardır. Alanyazın incelendiğinde bu mekânların öğrencilerin
birçok kazanım elde etmesine olanak sağladığı, özellikle de soyut konuları
somutlaştırarak öğrencilerde kalıcı izli öğrenmeler sağladığı üzerine araştırmalarda
vurgu yapıldığı görülmektedir. Günümüzde bilgiye ulaşmanın, formal ya da
informal ortamlarda, görece kolay olduğu düşünüldüğünde öğrencilere değer ve
beceri kazandırmanın daha da önemli bir hale geldiği düşünülmektedir. Ancak alanyazında
sosyal bilgiler dersinde müze ve tarihi mekânların değer ve beceri öğretiminde
kullanılabileceğine dair çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu bağlamda araştırmanın
amacı Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının müze ve tarihi mekânlarda öğrencilere
değer ve beceri kazandırılmasına ilişkin düşünce ve deneyimlerini ortaya
koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
veriler Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim
gören, ilk aşamada (görüş formu) 44, ikinci aşamada (görüş formu) 27, üçüncü
aşamada (görüşme) 17 öğretmen adayından elde edilmiştir. Nitel veriler Nvivo 11
paket programı yardımıyla betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzede vatanseverlik,
dayanışma, sorumluluk, saygı, yardımseverlik, özgürlük, bağımsızlık,
bağımsızlık, çalışkanlık, bilimsellik, estetik, duyarlılık, hoşgörü, dürüstlük,
sevgi, barış ve aile birliğine önem verme gibi değerlerin; empati, mekânı
algılama, gözlem, sosyal katılım, zaman ve kronolojiyi algılama, iletişim,
yaratıcı düşünme ve Türkçeyi doğru ve güzel kullanma gibi becerilerin kazandırılabileceğini
düşündükleri belirlenmiştir.
Okul dışı eğitim Değer Eğitimi Beceri Öğretimi Sosyal Bilgiler Müze Eğitimi Tarihi Mekânlar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | March 16, 2019 |
Acceptance Date | May 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT