History atlases are one of the important resources for history education. It allows students to study with groups in-class activities or by themselves at home. A history map is a visual representation of the theme or event, that provides the students spatial dimension with the visual illustration, temporal dimension according to the period, and relational dimension through shapes and symbols. The main aim of the study is to present different examples of historical atlases used in various European countries to readers, researchers and teachers who interested in history education. For this purpose, many history atlases from European countries like Norway, Sweden, Spain, Italy, Hungary, Serbia, Russia, Albania, France, so on in Georg Eckert Institute were scanned and different historical maps were selected. In this study, different history maps are gathered under nine themes: Prehistoric periods and evolution, Alphabet, Religions, Scientific and technological developments, Human activities, Epidemic diseases, International organizations, Population, Contemporary world issues. The theory of evolution is the beginning of all history atlases which scanned at this study. In addition to this, the maps about the alphabet and all kinds of human activities are noticeable differences in historical atlases. Thematic history maps are also used in European countries such as climate changes, population movements, conflicts around the world and interventions of international organizations.
Tarih atlasları tarih öğretiminde
başvurulacak yardımcı kaynakların başında gelmektedir. Tarih haritası, öğrenciyi
metin içerisinden çıkararak konu edilen olay ya da olgunun mekansal boyutunu,
incelenen döneme göre zamansal boyutunu ve şekiller ve semboller aracılığıyla
da ilişkisel boyutunu görsel olarak öğrenciye sunar Çalışmanın temel amacı
çeşitli Avrupa ülkelerinde tarih öğretiminde kullanılan tarih atlasları
arasından farklı olanları okuyucuya sunarak, tarih öğretimi ile ilgilenen
araştırmacı ve eğitimcilere, bu alanda ders materyali hazırlayan ders kitabı
yazarlarına ve tarih öğretmenlerine değişik örnekler göstermektir. Çalışmanın
çıkış noktası farklı ülkelerde okutulan tarih atlaslarında ne tür tarih
haritaları kullanılmaktadır, farklı haritalar ve anlatımlar var mıdır
sorularından hareketle oluşmuştur.
Macaristan, Hollanda, İtalya, İspanya, Belçika, Almanya, Fransa,
Arnavutluk, Sırbistan, İsviçre, İsveç, Norveç, Litvanya, Avusturya, Rusya,
Polonya tarih atlasları başta olmak üzere Georg Eckert Ders Kitapları Enstitüsü
(Almanya)’nde bulunan tarih atlaslarının birçoğu incelenmiştir. İncelenen tarih
atlaslarından alışılagelmişten farklı tarih haritaları dokuz tema altında
toplanmıştır: Tarih öncesi dönemler ve evrim, Yazı/Alfabe, Dinler, Bilimsel
faaliyetler ve teknik gelişmeler, Beşeri faaliyetler, Salgın hastalıklar, Uluslararası
örgütler, Nüfus, Günümüz dünya sorunları. Taranan tüm tarih atlaslarında
başlangıç bölümü “Evrim Teorisi”ne ayrılmıştır. Bunun yanı sıra yazı ve
geçirdiği değişimleri, insanların yaptıkları her türlü beşeri faaliyetleri
anlatan haritalar alışılagelmiş savaş ve anlaşma haritalarının dışında oldukça dikkat
çekmektedir. İklim değişiklikleri, nüfus hareketleri, dünya üzerinde yaşanan
çatışmalar ve uluslararası örgütlerin müdahaleleri gibi tarih haritaları da
bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2020 |
Submission Date | September 29, 2019 |
Acceptance Date | March 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT