Güvenilir istatistikler olmamakla birlikte, Türkiye’de tarih mezunlarının diğer mesleklere kıyasla yüksek bir işsizlik oranına sahip olduğu bilinmektedir. Amerika Birleşik Devletlerinden ise tarih mezunlarının istihdam oranı diğer mesleklerden farklı değildir. Bu çalışmada bu farkın bir nedeninin eğitim programları olabileceği varsayılarak, Türkiye’den ve Amerika’dan seçilen iki üniversitenin tarih bölümleri üzerinde karşılaştırmalı örnek bir çalışma yapılmıştır. Bunlar Hacettepe Üniversitesi Tarih Bölümü ile Western Illinois Üniversitesi Tarih Bölümüdür. Çalışmada esas olarak söz konusu iki bölümün eğitim programları sistemik bakış açısıyla karşılaştırılmıştır. Bu çerçevede, Western Illinois Üniversitesinde 2018 yaz döneminde öğretim üyeleriyle görüşmeler ve derse katılım içeren bir araştırma gerçekleştirilmiştir. İki üniversite arasında mevcut bulunan bir akademik işbirliği anlaşması buna yardımcı olmuştur. Sonuç olarak, daha uzun süreli bir araştırma ile genişletilmesi gerektiği düşünülen şu temel bulgu elde edilmiştir: Türkiye’de tarih bölümü dersleri ve ders içerikleri “ideal tarihçi” göz ününe alınarak, mezunların mümkün olan en çok bilgiye sahip olmalarını sağlayacak şekilde düzenlenmiştir. Buna karşılık, ABD’de derslerin ve içeriklerinin belirlenmesinde mezuniyet sonrası kariyer seçenekleri ağırlıklı olarak dikkate alınmakta olup öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı (8) da bu hedefi destekleyecek şekildedir.
Tarih Eğitimi Üniversite Tarih Eğitimi Hacettepe Üniversitesi Tarih Programı Wester İllinois Üniversites Tarih Programı
Hacettepe Üniversitesi
SBI-2018-17022
Hacettepe Üniversitesi BAP çalışanlarına ve Western Illinois Universitesi (ABD) Tarih Bölümünden Profesör Timothy Roberts'e teşekkür ederim.
Although reliable statistics are not available, history graduates in Turkey are known to have a high unemployment rate compared to other professions. In the United States of America, however the employment rate of history graduates is no different from other professions. Assuming that one of the reasons for this difference in employment rates may be found in the design and implementation of educational programs, a comparative study has been carried out on two history departments one selected from Turkey and the other from the USA. These are the department of History, Hacettepe University, and Department of History, Western Illinois University. At the most basic level, this study is a comparison of the educational programs of these two departments using the systems approach. Within this framework, brief research involving class attendance and interviews with faculty members was conducted at the University of Western Illinois during the summer term in 2018. The study facilitated by the academic cooperation agreement between the two universities. As a result, the following basic finding which needs to be extended by longer-term research, has been obtained: The history courses and their contents in Turkey, seem to be arranged "an ideal historian" in mind so as to ensure that graduates get the most information possible. The determining factor, in the USA, on the other hand, seems to be widening career opportunities for graduates. The number of students per faculty member (8) supports this goal.
University History Education University History Programs Hacettepe University History Department
SBI-2018-17022
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Project Number | SBI-2018-17022 |
Publication Date | May 24, 2020 |
Submission Date | January 3, 2020 |
Acceptance Date | May 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT