Research Article
BibTex RIS Cite

Teaching of Great Seljuk history subjects in secondary school history textbooks of Azerbaijan, Iran, Turkmenistan, Iraq, and Turkey

Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 1 - 20, 25.10.2021
https://doi.org/10.17497/tuhed.917299

Abstract

Due to the understanding of national history, states give priority to their national history in history textbooks. However, nations with a common past, interconnected and regionally close have historically similar aspects and common pasts. Another factor that facilitates this phenomenon is the great states in history that dominated large geographies. In this sense, the Great Seljuk State has the feature of being a state that is mentioned both in Turkish history and in the geography where it was founded and under its rule. In this study, it is aimed to analyze the Seljuk history subjects in the history and social studies textbooks recently taught in Iran, Azerbaijan, Turkmenistan, Iraq, and Turkey secondary schools located in the Seljuk geography. In the research the descriptive screening method, which is widely used in the social sciences, was used. The historical subjects of the Great Seljuk State were divided into periods and a comparison was made between the textbooks. On the history of the Great Seljuks in the textbooks, it has been focused on which subjects are mentioned and how the subjects are depicted with an image. Are questions that reinforce historical subjects and measure students' success included in the textbooks? Are there reading passages and visuals, where the student can better understand historical subjects, etc. The answers to the questions were sought. The results obtained in the study are tabulated. As a result of the study, there are differences in the information outside of some basic topics such as the Battle of Manzikert, the topics focused on, and the educational layout of textbooks.

References

  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilgilerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler. (13.Baskı), Ankara: Pegem.
  • Berger, J. (2020). Görme biçimleri. (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (26. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Çelik, H., Çelik M.B. (2018). İran İslam Cumhuriyeti Lise Tarih Ders Kitaplarında Türk İmajı. Şimşek, A. (Edt.), Dünyada Türk imajı. (s. 249-266). Ankara: Pegem.
  • Demircioğlu İ.H., Tokdemir, M.A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi. c. 6, 69-88.
  • Ekayev, A. (2016). Türkmenistan’ın Tarihi 8. Aşkabat: Türkmenistan Devlet.
  • İsra, T.T. (2017). Arap İslam Tarihi. Bağdat: Irak Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı Müfredat Genel Müdürlüğü.
  • Javadian, M., Khair Andish, A., Alavi Kia, M.A., Abbasi, J.,Fazeli, T., Farahman, F., ve Salimi, H. (2013). İran ve dünya tarihi 1. (14. Baskı), Tahran: İran Ders Kitabı.
  • Kafesoğlu, İ. (1972). Selçuklu tarihi. (1.Baskı) İstanbul: Milli Eğitim.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15, s.170-189.
  • Köymen, M.A. (2004). Selçuklu devri Türk tarihi. (4.Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Mahmudlu, Y., Hüseyinova, L., Xubyarov, B., Ağayev, S., Behremova, S., ve Alişova, H. (2018). Umumi tarih 7. Bakü: Azerbaycan Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı.
  • Mozakoğlu, M. (2020). Ders Kitaplarında Bilimsel İçerik. Demirel, Ö. ve Kıroğlu K. (Edt.), Ders kitabı incelemesi. (s. 116-137). Ankara: Pegem.
  • Savaş, S. (2009). Türk dünyasında eğitim alanındaki gelişmeler ve yenilikler. Journal of Azerbaijani Studies. 269-283.
  • Turan, O. (2009). Selçuklu tarihi ve Türk-İslam medeniyeti. (10.Baskı). İstanbul: Ötüken.
  • Turan, R. (Edt.), (2016). Selçuklu tarihi el kitabı. (3. Baskı). Ankara: Grafiker.
  • Türkmenistan Aşkabat Eğitim Müşavirliği. Erişim (03.03.2021): https://docplayer.biz.tr
  • Yıldırım, C., Kaplan, F., Kuru, H., ve Yılmaz, M. (2019). Sosyal Bilgiler 6. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.

Azerbaycan, İran, Türkmenistan, Irak ve Türkiye ortaokul tarih ders kitaplarında Büyük Selçuklu tarihi konularının öğretimi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 1 - 20, 25.10.2021
https://doi.org/10.17497/tuhed.917299

Abstract

Ulusal tarih anlayışından dolayı devletler tarih ders kitaplarında önceliği kendi millî tarihleri üzerine vermektedir. Ancak ortak geçmişe sahip, birbiriyle bağlantılı ve bölgesel anlamda yakın milletlerin tarihi olarak benzer yanları ve ortak geçmişleri bulunmaktadır. Bu olguyu kolaylaştıran bir öge de büyük coğrafyalara egemen olan tarihteki büyük devletlerdir. Bu anlamda Büyük Selçuklu Devleti gerek Türk tarihinde gerekse kurulduğu ve hâkimiyeti altındaki coğrafyada anılan bir devlet olma özelliğine sahiptir. Bu çalışmada günümüzde Selçuklu coğrafyasında yer alan İran, Azerbaycan, Türkmenistan, Irak ve Türkiye ortaokullarında yakın tarihlerde okutulan tarih ve sosyal bilgiler ders kitaplarındaki Selçuklu tarihi konularının içerik olarak analizi amaçlanmıştır. Araştırmada sosyal bilimlerde yaygın olarak kullanılan betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Büyük Selçuklu Devleti’nin tarihi konuları dönemlere ayrılarak ders kitapları arasında karşılaştırma yapılmıştır. Ders kitaplarında Büyük Selçuklu tarihi üzerine; hangi konulara değinildiği ve belirtilenlerin nasıl bir imaj ile tasvir edildiği üzerinde durulmuştur. Tarihi konuların pekişmesi ve öğrencilerin başarı ölçümlerinin yapıldığı sorulara yer verilmiş mi, öğrencinin tarihi konuları daha iyi anlayabileceği okuma parçalarına ve görsellere yer verilmiş mi vb. soruların cevapları bulunmaya çalışılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular tablolaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda; Malazgirt Savaşı gibi bazı temel konuların dışında yer alan bilgilerde, üzerinde durulan konularda ve ders kitaplarının öğretimsel düzeninde farklılıklar göze çarpmaktadır.

References

  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilgilerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler. (13.Baskı), Ankara: Pegem.
  • Berger, J. (2020). Görme biçimleri. (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (26. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Çelik, H., Çelik M.B. (2018). İran İslam Cumhuriyeti Lise Tarih Ders Kitaplarında Türk İmajı. Şimşek, A. (Edt.), Dünyada Türk imajı. (s. 249-266). Ankara: Pegem.
  • Demircioğlu İ.H., Tokdemir, M.A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi. c. 6, 69-88.
  • Ekayev, A. (2016). Türkmenistan’ın Tarihi 8. Aşkabat: Türkmenistan Devlet.
  • İsra, T.T. (2017). Arap İslam Tarihi. Bağdat: Irak Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı Müfredat Genel Müdürlüğü.
  • Javadian, M., Khair Andish, A., Alavi Kia, M.A., Abbasi, J.,Fazeli, T., Farahman, F., ve Salimi, H. (2013). İran ve dünya tarihi 1. (14. Baskı), Tahran: İran Ders Kitabı.
  • Kafesoğlu, İ. (1972). Selçuklu tarihi. (1.Baskı) İstanbul: Milli Eğitim.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15, s.170-189.
  • Köymen, M.A. (2004). Selçuklu devri Türk tarihi. (4.Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Mahmudlu, Y., Hüseyinova, L., Xubyarov, B., Ağayev, S., Behremova, S., ve Alişova, H. (2018). Umumi tarih 7. Bakü: Azerbaycan Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı.
  • Mozakoğlu, M. (2020). Ders Kitaplarında Bilimsel İçerik. Demirel, Ö. ve Kıroğlu K. (Edt.), Ders kitabı incelemesi. (s. 116-137). Ankara: Pegem.
  • Savaş, S. (2009). Türk dünyasında eğitim alanındaki gelişmeler ve yenilikler. Journal of Azerbaijani Studies. 269-283.
  • Turan, O. (2009). Selçuklu tarihi ve Türk-İslam medeniyeti. (10.Baskı). İstanbul: Ötüken.
  • Turan, R. (Edt.), (2016). Selçuklu tarihi el kitabı. (3. Baskı). Ankara: Grafiker.
  • Türkmenistan Aşkabat Eğitim Müşavirliği. Erişim (03.03.2021): https://docplayer.biz.tr
  • Yıldırım, C., Kaplan, F., Kuru, H., ve Yılmaz, M. (2019). Sosyal Bilgiler 6. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Araştırma Articlesi
Authors

Burak Kurt 0000-0001-6764-6445

Refik Turan 0000-0001-7013-3288

Publication Date October 25, 2021
Submission Date April 16, 2021
Acceptance Date August 6, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Kurt, B., & Turan, R. (2021). Teaching of Great Seljuk history subjects in secondary school history textbooks of Azerbaijan, Iran, Turkmenistan, Iraq, and Turkey. Turkish History Education Journal, 10(2), 1-20. https://doi.org/10.17497/tuhed.917299



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT