Bu araştırmada 2005 ve 2018 yılı Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının ve ders kitaplarının Zaman ve Mekânı algılama becerisi kapsamında karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda söz konusu programlar ve ilgili ders kitapları; özel amaçlar, içerik boyutları açısından analiz edilip karşılaştırılmıştır. Araştırma betimsel bir yaklaşıma aittir. Araştırmanın verileri doküman inceleme tekniğinin ilkeleri temele alınarak analiz edilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemi özellikleri taşımaktadır. Araştırmanın veri kaynağını MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının yayımlamış olduğu 2005 ve 2018 yılı Hayat Bilgisi dersi öğretim programları ve Millî Eğitim Bakanlığının yayımladığı birinci ikinci ve üçüncü sınıf ders kitapları oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre programların genel yapısı incelendiğinde; 2005 Hayat Bilgisi ders kitapları zamanı algılama kategorileri bakımından zenginken 2018 Hayat Bilgisi ders kitapları mekânı algılama içerikleri bakımından zengindir. 2005 Hayat Bilgisi öğretim programı içerik bakımından zamanı ve mekânı algılama becerisine ilişkin içerikler daha sıklıkla kullanırlarken 2018 Hayat Bilgisi öğretim programda içerik bakımından daha kısıtlıdır.
yok
yok
Akademik katkılarından ötürü Prof. Dr. Ahmet Şimşek'e teşekkür ederim.
In this study, it was aimed to compare the 2005 and 2018 Life Science course curricula and textbooks within the scope of time and space perception skills. For this purpose, these programs and related textbooks were analyzed and compared in terms of specific objectives and content dimensions. The research uses a descriptive approach. The data from the research were analyzed based on the principles of document analysis. The research has qualitative research methods. The data source for the research consists of the 2005 and 2018 Life Science course curricula published by the Ministry of National Education Board of Education and the first, second, and third grade textbooks published by the Ministry of National Education. According to the findings obtained from the research, when the general structure of the programs is examined; While 2005 Life Science textbooks are rich in time perception categories, 2018 Life Science textbooks are rich in space perception content. While the 2005 Life Science curriculum uses content related to the ability to perceive time and space more frequently in terms of content, the 2018 Life Science curriculum is more limited in terms of content.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Project Number | yok |
Early Pub Date | January 10, 2024 |
Publication Date | May 29, 2024 |
Submission Date | August 21, 2023 |
Acceptance Date | December 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 1 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT