Bu çalışma, Türkiye'deki tarih eğitimi araştırmalarının bibliyometrik bir analizini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Analizde 2000-2023 yılları arasında Web of Science ve Scopus veri tabanlarında indekslenen 70 kaynaktan toplam 127 doküman kullanılmıştır. Analiz, dönemsel süreç, mevcut durum ve gelecekteki yönelimlere ilişkin geniş ve derinlemesine bir bilgi sağlayarak araştırmanın dinamiklerini belirlemek suretiyle Türkiye'deki tarih eğitimi araştırmalarının bir incelemesini sunmaktadır. 2006 yılından bu yana Türkiye'deki tarih eğitimi çalışmaları ilgili veri tabanlarında daha görünür hale gelmiştir. Çalışmaların yıllık artış oranı yüzde 8,49 olarak tespit edilmiştir. Erişilen 127 doküman arasında araştırma makaleleri toplam 104 makale ile en yaygın olanıdır. Analizden, Türkiye'deki tarih eğitimi araştırmalarının çoğunlukla Türkiye kaynaklı dergilerde ve Türk yazarlar tarafından yürütüldüğü söylenebilir. Uluslararası tarih eğitimi literatürü ile karşılaştırıldığında, Türkiye'de WOS ve Scopus veri tabanlarında indekslenen 'tarih bilinci' konulu çalışmaların nadir olduğu görülmüştür. Buna rağmen, WOS ve Scopus veri tabanlarında indekslenen Türkiye kaynaklı tarih eğitimi çalışmalarında 'sözlü tarih', 'postmodernizm' ve 'müze eğitimi' gibi kavramlar çerçevesinde yeni yaklaşımların çalışılmaya başlandığı görülmektedir. Yapılan analizde, tarih eğitimi alanında Türkiye kaynaklı nitelikli veritabanlarındaki akademik çalışmaların yeterli olmamakla birlikte son yıllarda artış eğilimine girdiği gözlemlenmiştir.
This study aims to exhibit a bibliometric analysis of history education research in Türkiye. A total of 127 documents from 70 sources indexed in the Web of Science and Scopus databases in the years 2000-2023 were used in the analysis. The analysis provides a review of history education research in Türkiye by identifying the dynamics of research by presenting a wide in-depth knowledge concerning the periodical process, current situation, and future directions. Since 2006, history education studies in Türkiye have become more visible in the relevant databases. The annual increase rate of the studies was determined as 8.49 percent. Among the 127 documents accessed, research articles are the most common with a total of 104 articles. From the analysis, it could be said that history education research in Türkiye is mostly conducted in Turkish journals and by Turkish authors. Compared to international literature in history education, studies on ‘historical consciousness’ in Türkiye that were indexed in WOS and Scopus databases were found to be rare in the analysis. Despite this, it is observed that new approaches have started to be studied within the framework of concepts such as 'oral history', 'postmodernism', and 'museum education' in history education studies originating from Türkiye that were indexed in WOS and Scopus databases. In the analysis, it has been observed that although academic studies in qualified databases originating from Türkiye in the field of history education are not sufficient, they have been on an increasing trend in recent years.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | History Education |
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Early Pub Date | August 17, 2024 |
Publication Date | October 25, 2024 |
Submission Date | March 27, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT