This study aimed to determine the ability of 12th-grade students to recognize coins from different countries based on the general cultural knowledge gained in history classes and to assess how they used the information and symbols on the coins for identification. The research was conducted using a qualitative holistic multiple case study design. The study group consisted of 34 twelfth-grade students from two high schools in Kars city center—an Anatolian high school with a high LGS score and a vocational high school with a low LGS score. Four coins from Ukraine, the Soviet Union, Poland, and the Russian Federation were used as data collection tools. Students were given color printouts of the coins and questionnaires, which they answered individually. Data was analyzed using the descriptive analysis method. The findings revealed that students often exhibited anachronistic thinking and misconceptions when evaluating the visuals. Many failed to connect concepts of change and continuity among Tsarist Russia, the Soviet Union, and the Russian Federation. Furthermore, students struggled to interpret historical symbols such as the double-headed eagle and the hammer-and-sickle emblem of communism. These difficulties were attributed to a lack of general cultural knowledge, particularly in world history. Another major finding was that students had problems using evidence to support their interpretations. While some students provided correct answers, they often failed to justify their responses with concrete details from the coins. Despite the emphasis placed on evidence-based reasoning in history education, the study showed that students lacked the ability to apply this principle effectively. Overall, the research highlights significant gaps in students’ historical interpretation skills, symbolic understanding, and evidence-based reasoning—suggesting a need for greater emphasis on developing these competencies within history curricula.
This study was approved by T.C. Kafkas University Social Sciences and Humanities Scientific Research and Publication Ethics Committee at its meeting numbered E.9573 and dated 01.03.2024.
Bu çalışmanın amacı, 12. sınıf öğrencilerinin tarih derslerinde öğrendikleri ve sahip oldukları genel kültür bilgisinden hareketle farklı ülkere ait madeni paraları analiz etme yeteneklerini ortaya koymaktır. Öğrenciler madeni paralara ilşkin analiz yararken paralar üzerindeki bilgileri/sembolleri kullanarak cevaplarını kanıtlara dayandırmaları önemlidir. Çalışma nitel araştırma yöntemi ile durum (örnek olay) çalışma desenlerinden bütüncül çoklu durum deseni şeklinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, Kars il merkezinde yer alan iki farklı liseden toplam 34 kişiden oluşan on ikinci sınıf öğrencisidir. Okul seçiminde ise LGS puanı dikkat alınarak yüksek puanlı bir Anadolu Lisesi bir de düşük LGS puanına sahip meslek lisesi seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak Ukrayna, Sovyetler Birliği, Polonya ve Rusya Federasyonu’na ait dört adet madeni para ve bu paralara ait görseller kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilere paraların resimleri ve soru formları verilerek öğrencilerden istenilen soruları cevaplamaları istenmiştir. Çalışmanın verileri betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonuçlara bakıldığında öğrencilerin görselleri değerlendirirken kimi zaman anakronizm kimi zaman da kavram yanılgısına düştükleri görülmüştür. Örneğin öğrenciler Çarlık Rusya, Sovyetler Birliği ve Rusya Federasyonu arasındaki değişim ve süreklilik bağını yeterince kuramadıkları anlaşılmıştır. Öğrencilerin simge, şekil ve sembol analizlerinde güçlük çektikleri ortaya çıkmıştır. Birçok öğrencinin çift başlı kartalı ve Komünizmim simgesi olan orak-çekiç sembollerini yorumlayamadıkları ortaya çıkmıştır. Bu durumun temel nedeni dünya tarihi alanında genel kültür eksikliğiyle yorumlanabilir. Bunun yanında öğrencilerin kanıt kullanma noktasında da sıkıntı yaşadıkları görülmüştür. Öğrenciler bazen doğru cevap verseler de bu cevaplarını paralar üzerinde yer alan kanıtlarla destekleyememiş veya desteklememişlerdir. Tarihsel iddiaların kanıtlarla desteklenmesi gerektiği yönündeki temel ilke tarih derslerinde vurgulanmasına rağmen bu çalışmada öğrencilerin kanıt kullanımı konusunda eksikliklerinin olduğu görülmüştür.
Bu çalışma, T.C. Kafkas Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun E.9573 Sayı ve 01.03.2024 tarihli etik kurul onayı ile yürütülmüştür.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | History Education |
| Journal Section | Araştırma Articlesi |
| Authors | |
| Publication Date | October 26, 2025 |
| Submission Date | April 13, 2025 |
| Acceptance Date | August 7, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT