Bibliometrics is based on the idea that published scientific studies reflect the academic output of a field. In recent years, bibliometric studies examining topics focused on in academic studies and similar statistical information have gained momentum. Such studies statistically analyze data related to publications in academic journals, which are the most effective means of disseminating scientific knowledge, and identify patterns in research outputs, or in other words, density maps. Thanks to bibliometric research, large amounts of data can be examined to concretize the basic characteristics of publications in a specific research field. This study aims to analyze the bibliometric characteristics of articles published in the TUHED journal between 2012 and 2025. This study utilized the document review (documentary screening) method from qualitative research methods and the descriptive analysis technique for data interpretation. Within the scope of the research objective, studies (279 studies) published in the TUHED journal from its first year of publication to the present (2012-2025) were analyzed. All analyzed publications were accessed through Dergipark, the journal's publishing platform. In this study, a data collection form developed by the researcher was used to examine 279 scientific studies published in the TUHED journal between 2012 and 2025 using descriptive analysis methods. The data collection tool was structured to enable the systematic analysis of each publication. The findings of the study include that the TUHED journal has a good citation rate, publishes systematically and continuously every year, the majority of articles have a single author, and Gazi University, Marmara University, and the Ministry of National Education (MoNE) contribute the most to the journal. Furthermore, Marmara University and MoNE stand out as the institutions with the most collaboration. Another finding is that the journal's review period is generally fast. It was determined that the journal mostly publishes research articles but also includes other academic writings.
It is hereby declared that this article has been prepared in full compliance with all ethical and copyright rules. Furthermore, as the work is based on the analysis of documents, it does not require ethical committee approval.
Bibliyometrik, yayımlanmış bilimsel çalışmaların bir alanın akademik çıktısını yansıttığı fikrine dayanır. Son yıllarda, akademik çalışmaların odaklandığı konular ve benzeri istatiksel bilgileri inceleyen bibliyometrik çalışmalar ivme kazanmıştır. Bu tür çalışmalar, bilimsel bilginin yayılmasındaki en etkin yol olan akademik dergilerdeki yayınlarla ilgili verileri istatistiksel olarak analiz ederek araştırma çıktılarındaki kalıpları, diğer bir ifade ile yoğunluk haritalarını çıkarır. Bibliyometrik araştırmalar sayesinde büyük miktardaki veriler incelenerek belirli bir araştırma alanındaki yayınların temel özellikleri somutlaştırılabilir. Bu çalışma, TUHED dergisinde 2012 ile 2025 yılları arasında yayımlanan makalelerin bibliyometrik özelliklerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme (belgesel tarama) yönteminden, verilerin çözümünde ise betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın amacı kapsamında TUHED dergisinde ilk yayın yılından günümüze kadar olan dönemde (2012-2025) yayınlanan çalışmalar (279 çalışma) analiz edilmiştir. Analiz edilen tüm yayınlara derginin yayın platformu olan Dergipark üzerinden ulaşılmıştır. Bu araştırmada, TUHED dergisinde 2012–2025 yılları arasında yayımlanan 279 bilimsel çalışmanın betimsel analiz yöntemiyle incelenebilmesi amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen bir veri toplama formu kullanılmıştır. Söz konusu veri toplama aracı, her bir yayının sistematik olarak analiz edilmesine olanak sağlayacak biçimde yapılandırılmıştır. Araştırmanın bulguları arasında, TUHED dergisinin atıf oranlarının iyi seviyede olduğu, her yıl sistematik şekilde kesintisiz yayın yaptığı, makalelerin büyük oranda tek yazarlı olduğu, Gazi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve MEB kurumlarının dergiye en fazla katkı sağladığı gibi bulgular yer almaktadır. Ayrıca Marmara Üniversitesi ile MEB en fazla iş birliği yapan kurumlar olarak göze çarpmaktadır. Bir diğer bulgu da derginin değerlendirme süresinin genelde hızlı olmasıdır. Derginin çoğunlukla araştırma makaleleri yayınladığı ancak diğer akademik yazılara da yer verdiği tespit edilmiştir.
Bu makale, insan katılımcılar veya hayvanlar ile yapılmış herhangi bir çalışma içermediğinden etik kurul onayı gerektirmez.
Tüm editörlerimize şimdiden emekleri için teşekkür ederim
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | History Education |
| Journal Section | Araştırma Articlesi |
| Authors | |
| Publication Date | October 26, 2025 |
| Submission Date | July 3, 2025 |
| Acceptance Date | September 3, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT