Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönemde Uygulanan Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 42 - 53, 29.12.2016

Öz

Bu çalışma, ilkokula başlayan öğrencilerin okuma yazmayı daha kolay ve etkili öğrenmelerinde önemli bir yere sahip olan okul öncesi okuma yazma çalışmaları hakkında öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu Mersin İlinde üç merkez ilçede görev yapan farklı kıdem, yaş ve cinsiyetten oluşan beş öğretmenden oluşmuştur. Veriler katılımcılarla yüz yüze yapılan görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının öneminin farkında oldukları, bu tür çalışmaların özellikle çocukları ilkokula hazırlama, kas gelişimi, kendine güven ve düşünme becerilerini geliştirme bakımından önemli olduğu bulunmuştur. Bunun yanında, öğretmenlerin bu kapsamda daha çok fotokopi kâğıdı, kitap çalışması ve çizgi çalışmaları vb. çalışmalar yaptıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Başal, H., A. (2005). Okul öncesi eğitim. (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Bay, N. D. & Alisinanoğlu, F. (2008). Anasınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bayraktar, V., ve Temel, F. (2014). Okuma-yazmaya hazırlık eğitim programı’nın çocukların okuma-yazma becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 08-22.
  • Cevher Kalburan, F. N. (2010). Öykülerle alfabe. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakmak, T., Yılmaz, B., (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına hazırlık durumları üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu Örneği. Türk Kitapçılığı, 23, 3.
  • Erdoğan, T., Özen Altınkaynak, Ş. &Erdoğan, Ö., (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma- yazmaya hazırlığa yönelik yaptıkları çalışmaların incelenmesi. İlköğretim Online, 12(4): 1188-1199.
  • Kuru Turaşlı, N. (2007). Okul öncesi eğitimsin tanımı kapsamı ve önemi. (Edt: G. Haktanır). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEGEP. (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi okuma yazmaya hazırlık çalışmaları. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Polat, Ö. (2011). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sinanoğlu, A. & Şimşek, Ö. (2012). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının okul öncesi dönemdeki çocukların yazmaya hazırlık becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Şahin, A., Susar Kırmızı, F. & Salgut, E. (2016). Okul öncesi eğitimin ilk okuma yazma sürecine etkisi. ilk okuma yazma eğitimi. (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tuğluk, H. İ., Kök, M., Koçyiğit, S., Kaya, H. İ. & Gençdoğan, B., (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma yazma etkinliklerini uygulamaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 72-81.
  • Uyanık, Ö. &Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 118- 134.
  • Yazıcı, Z. (2001). Çocuklarda okuma olgunluğu: Gazi üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmeni el kitabı 2001- 2002 ders yılı rehber kitaplar dizisi. İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H.(2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation of Reading and Writing Studies Applied in Pre-School Period According to Teacher's Views

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 42 - 53, 29.12.2016

Öz

The aim of this study was to examine teachers' opinions about reading and writing studies in pre-school, which have an important place in the process of learning to read and write of primary school students. The study was conducted in a qualitative research model. The study group consisted of five teachers of different seniority, age and gender who served in three central districts in Mersin. The data were collected through face-to-face interviews with participants. According to the findings obtained, it is found that teachers are aware of the importance of readiness to read and write, and that such studies are especially important for children to develop primary school, muscle development, self-confidence and thinking skills. Besides, it was found that the teachers mostly carried out works such as photocopy paper, book work and line work.

Kaynakça

  • Başal, H., A. (2005). Okul öncesi eğitim. (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Bay, N. D. & Alisinanoğlu, F. (2008). Anasınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bayraktar, V., ve Temel, F. (2014). Okuma-yazmaya hazırlık eğitim programı’nın çocukların okuma-yazma becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 08-22.
  • Cevher Kalburan, F. N. (2010). Öykülerle alfabe. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakmak, T., Yılmaz, B., (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına hazırlık durumları üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu Örneği. Türk Kitapçılığı, 23, 3.
  • Erdoğan, T., Özen Altınkaynak, Ş. &Erdoğan, Ö., (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma- yazmaya hazırlığa yönelik yaptıkları çalışmaların incelenmesi. İlköğretim Online, 12(4): 1188-1199.
  • Kuru Turaşlı, N. (2007). Okul öncesi eğitimsin tanımı kapsamı ve önemi. (Edt: G. Haktanır). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEGEP. (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi okuma yazmaya hazırlık çalışmaları. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Polat, Ö. (2011). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sinanoğlu, A. & Şimşek, Ö. (2012). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının okul öncesi dönemdeki çocukların yazmaya hazırlık becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Şahin, A., Susar Kırmızı, F. & Salgut, E. (2016). Okul öncesi eğitimin ilk okuma yazma sürecine etkisi. ilk okuma yazma eğitimi. (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tuğluk, H. İ., Kök, M., Koçyiğit, S., Kaya, H. İ. & Gençdoğan, B., (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma yazma etkinliklerini uygulamaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 72-81.
  • Uyanık, Ö. &Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 118- 134.
  • Yazıcı, Z. (2001). Çocuklarda okuma olgunluğu: Gazi üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmeni el kitabı 2001- 2002 ders yılı rehber kitaplar dizisi. İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H.(2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esin Dönmezler

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dönmezler, E. (2016). Okul Öncesi Dönemde Uygulanan Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 1(1), 42-53.

13642  Google Scholar