İslamiyet'e giren Türkler arasında iyelerin yerini cin, şeytan ve olağanüstü varlıklar almıştır. Ancak iyeler hakkında olduğu gibi, cin, şeytan ve olağanüstü varlıklarla yaşananlar hakkında anlatılar da günümüze kadar devam etmiştir. Söz konusu anlatılar, zaten zengin olan Türk halk kültürüne ve sözlü anlatı geleneğine daha bir zenginlik katmıştır. Halk arasında insanın yanı başında koruyucu ve zarar verebilecek kara iyelerin var olduğuna inanıldığı için memoratların oluşmasına ve ona inandırıcı bir güç katmasına yol açmıştır. Bununla birlikte memoratların konusu, yaşadığımız sosyo-kültürel ve psiko-kültürel çevre ile uyum içerisindedir. Ruhlar, cinler, olağanüstü ve çetin varlıklar, bütün toplumlarda her zaman insanlarda korku duygusunu uyandırmış ve onlara korku dolu anlar yaşatmıştır. İnsaniyetin doğuşundan bu yana söz konusu varlıklar hep korku kaynağı olmuştur. İşte bu varlıklarla ilgili anlatılanlara "memorat" adı verilmektedir. Sözlü anlatı türleri arasında son zamanlarda ortaya çıkan ve diğer türlerden farklı olarak kahramanları günlük hayatta karşılaştığımız, gördüğümüz, konuştuğumuz sıradan insanlar olup olayları günümüzde veya yakın bir zamanda ve bildiğimiz, tanıdığımız, yaşadığımız bir mekânda cereyan eden memortalar, anlatıldığı millet, toplum ve kesimin gelenek-görenekleri, inanç yapısı ve yaşam tarzına ilişkin bilgiler içerdiği için diğer sözlü anlatı türleri gibi bir kültür taşıyıcısı özelliğine sahiptir. Bu çalışmada Irak Türkmenlerin yaşadığı Diyale ilinin Hanekin ilçesinde Türkmenler arasında memoratlar sözlü kaynaklardan derlenmiş, yazıya geçirilmiş, tahlil ve tasnif edilmiştir. Yazının hacmini büyütmemek için bu çalışmada elli memorat metnine yer verilmiştir. İlerde bu metinler artırılacak ve çalışma bir kitap haline getirilmeye çalışılacaktır. Memoratlar ilçede konuşulan Irak Türkmen Türkçesi ile derlenmiş ve tarafımızca Türkiye Türkçesine aktarılmıştır. Irak Türkmenlerinin memortaları ile ilgili daha önce herhangi bir bilimsel çalıma yapılmamıştır. Dolayısıyla bu çalışma, ilk bilimsel çalışma olup ileride yapılacak çalışmalara bir yol göstericilik niteliğini taşımaktadır
Irak Türkmenleri Irak Türkmen Halk Kültürü Memorat Türkmen Folkloru
Jinns and devils replaced the souls which were called "iye" after Turkish people embraced Islam. The common tales and stories among people about devils, jinns and supernatural creatures have continued between Turkish people also after believing in Islam. These tales contribute in the enrichment of Turkish folk culture. According to the prevailing opinion among people; there are supernatural creatures live with women. Some of them are helpful, the others are harmful .This believing led to creating "Memorat" and added great reliability to its contents as well as the issue of "Memorat" is compatible with the social and psychological culture of the formation of societies. Jinns, souls and supernatural creatures have been a source of fear and panic for people and societies since the first ages of mankind until our present – day. The common tales among people about these matters are called "Memorat"; is a type of oral folk literature but differs from the other types as its characters are people that we meet , see and talk to them in our daily life. Also, its incidents occur up to date. "Memorat" reflects customs, traditions, beliefs and cultures of the societies. In this paper, many texts of "Memorat" are collected from an oral sources in Khanaqin district – Diyala province - Iraq. Then, we wrote down, analyzed and classified these texts carefully. No more than 50 texts of "Memorat" are discussed in this study. And we will tackle this study widely in the future in order to make it a book. s texts into the modern‘ We changed the spoken Turkmen accent of Memorat written Turkish language. This study is regarded the first academic study about "Memorat" concerning Iraqi Turkmen in general and Khanaqin Turkmen specifically
İraqi Turkmen Iraqi Turkmen Folk Culture Memorat Turkmen folkore
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 34 |