Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNEY AZERBAYCAN VE TÜRKMENİSTAN ÇOCUK OYUNLARI: KÜLTÜREL DEĞERLERİN SÜREKLİLİĞİ VE AKTARIMI

Yıl 2024, Cilt: 2024 Sayı: 47, 87 - 101, 29.06.2024
https://doi.org/10.59257/turkbilig.1506756

Öz

Children's games are one of the elements used by individuals in society to transfer their culture to the future. The child experiences the stages of understanding and recognizing the world they live in while playing games. Through games, the child learns the behavioral patterns of social life and various aspects of culture, perhaps for the first time.
Play, which is one of the basic needs of the child, is a duty for him/her. The child who plays with fun learns by practicing rituals that contain cultural elements. Thus, cultural transfer is realized.
When studies on children's games in the Turkic world are looked into, it is seen that there is not much difference in terms of practice and rules in games.
In this article, the children's games of South Azerbaijan and Turkmenistan Turks will be compared in terms of the creation and transfer of cultural memory, and the survival of national and universal values.

Kaynakça

  • And, M. (2012). Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı. (3. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Azerbaycan Milli Elmler Akademiyası Folklor İnstitutu (2014). Güney Azərbaycan folkloru-II. Bakı: Folklor İnstitutu. (AMEA-II)
  • _________ (2015). Güney Azərbaycan folkloru-IV. Bakı: Folklor İnstitutu. (AMEA-IV).
  • _________ (2015). Güney Azərbaycan folkloru-V. Bakı: Folklor İnstitutu. (AMEA-V).
  • Azerbaycan SSR Milli Elmler Akademiyası Nizami adına Edebiyyat İInstitutu (1983). Cənubi Azərbaycan Ədəbiyyatı Antologiyası-II, Bakı. (CAEA)
  • Baratova, M. (2015). Türkmenistan’ın millî çocuk oyunları. I. Uluslararası Türk Dünyası Çocuk Oyun ve Oyuncakları Kurultayı içinde (s. 140-151). Eskişehir: Pegem Akademi.
  • Caillois, R. (2001). Man, play and games, (Translated: M. Barash), Urbana and Chicago: University of Illinois press.
  • Dönmezler, S. (1984). Sosyoloji. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Durdıyeva, A. (1997). Türk dilli folklorda sanavaçlar. V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk Edebiyatı Seksiyon Bildirileri-I içinde (s. 203-210). Ankara: Kültür Bakanlığı HAGEM Yayınları.
  • Duymaz, A. (1998). “Türkmen tekerlemelerinin (sanavaçlarının) şekil ve tür özellikleri üzerine”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, (5), 172-189.
  • Elçin, Ş. (1986). Halk edebiyatına giriş. Ankara: KTB Yayınları.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Huizinga, J. (2006). Homo ludens. Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme. (M. A. Kılıçbay, Çev.). 2. Baskı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Karahasan, A. (2013). Laz kültüründe oyuna dair örüntüler: Fındıklı ilçesinde yapılan niteliksel çalışma, 2012-2013 (Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Kolaç, E. (2010). Hacı Bektaş Velî, Mevlana ve Yunus felsefesiyle Türkçe derslerinde değerler ve hoşgörü eğitimi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (55), 193-208.
  • Mammadov, I. (2022). Güney Azerbaycan çocuk oyunlar (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Özdemir, N. (1997). Türkiye’de Cumhuriyet dönemi çocuk oyunlarının halkbilimi açısından incelenmesi (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, N. (2001). Bilim ve teknolojideki gelişmelerin köy seyirlik oyunlarına etkisi. Milli Folklor, 13(51), 119-129.
  • Özdemir, N. (2006). Türk çocuk oyunları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özdemir, M. (2020). Oyunun kültürel değişimi: Geleneksel çocuklardan dijital yetişkinlere. Ç. S. Demirtaş (Yay. haz.), Geçmişten Bugüne Gelenek: Kültürel Değişme Ulusal Sempozyumu (20-21 Nisan 2019 – ODTÜ, Ankara) içinde (s. 123-132). Ankara: Ürün Yayınları.
  • Saryýew, A., Annamyradowa, L., Atanyýazow, A., Nunnaýew, H. & Sähedow, G. (2013). Türkmen milli oýunlary. Aşgabat: Ilım.
  • TDK Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi:17.06.2023).
  • Yazıcı, M. (2014). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güney-Batı (Oğuz) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Islam Mammadov 0000-0002-3864-7040

Nergis Biray 0000-0002-4168-220X

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2024 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Mammadov, I., & Biray, N. (2024). GÜNEY AZERBAYCAN VE TÜRKMENİSTAN ÇOCUK OYUNLARI: KÜLTÜREL DEĞERLERİN SÜREKLİLİĞİ VE AKTARIMI. Türkbilig, 2024(47), 87-101. https://doi.org/10.59257/turkbilig.1506756