At the end of the nineteenth century, Ottoman literary and print
culture witnessed a surge in travel writing. These writings provide a unique
opportunity to trace how technological developments at the end of the century
reshaped communication and relations between the Ottoman capital and
Anatolia. One of the most significant travel writers of the period was Ahmet
İhsan, the publisher and manager of Servet-i Fünûn. In his three travel writings,
published after his journeys along the newly opened railway lines in Anatolia between 1892 and 1896, modernity plays a decisive role both materially and
intellectually. Rather than being a realistic record of a journey, travel writing,
like autobiography and memoir, is a representation of a subjective experience.
Indeed, Ahmet İhsan's view of the provinces is not unmediated; it is shaped by
and through the effects of technologies such as the railway and photography,
which eased travel and led to the rise of travel writing. The subjects he selects for
narration in his writings and the style in which he describes them demonstrate
the extent to which the centralism of the Ottoman administrative structure was
reflected in the minds of Ottoman intellectuals. When Ahmet İhsan encounters
some of the sights of local life, he does not recount them in their original form, but
rather his regulatory view is at work. This results in the reception and
representation of the Anatolian landscape with Orientalist tendencies. As a
member of the educated class who is aware of the changing world, Ahmet İhsan
frequently compares the provinces of the empire with those of the West, while
looking at Anatolia through the possibilities of the modern world. He conveys
Anatolian geography and people by borrowing the Western perception of the East.
This article examines the manner in which the Orientalist gaze influences the
reception and representation of the upcountry in the Istanbul intellectual’s
encounter with the Anatolian countryside, as evidenced by Ahmet İhsan's three
travelogues.
Ahmet İhsan Servet-i Fünûn travel writing internal orientalism railways photography
On dokuzuncu yüzyıl sonunda Osmanlı yazın ve matbuat kültüründe seyahat
yazıları büyük bir artış gösterir. Bu yazılar asır sonundaki teknolojik gelişmelerin
Osmanlı başkenti ile Anadolu arasındaki iletişim ve ilişkileri nasıl yeniden
şekillendirdiğini izlemek için benzersiz bir imkân sağlar. Dönemin seyahat yazınının en
önemli yazarlarından birisi, Servet-i Fünûn’un imtiyaz sahibi ve müdürü Ahmet
İhsan’dır. Onun 1892-1896 arasında yeni açılan demiryolu hatları boyunca çıktığı üç
seyahatin ardından kaleme aldığı yazılarında hem maddi hem zihinsel bakımdan modernite
belirleyici bir rol oynar. Bir seyahatin gerçekçi bir kaydı olmaktan çok tıpkı otobiyografi ve
hatırat gibi bir “ben anlatısı” olarak seyahat yazını, öznel bir tecrübenin temsilidir.
Nitekim, Ahmet İhsan’ın taşraya bakışı aracısız tezahür etmez; bu bakış, seyahati
kolaylaştırarak seyahat yazınındaki artışa da neden olan demiryolu ve fotoğraf gibi
teknolojilerin aracılığıyla ve onların etkileriyle şekillenir. Yazılarında anlatmaya değer
gördüğü şeyler ve bunları anlatırken kullandığı üslup, Osmanlı idari yapısının
merkeziyetçiliğinin Osmanlı aydınının zihninde ne denli büyük bir karşılık bulduğunu
gösterir. Yerel gündelik hayatın önüne çıkan kimi manzaraları karşısında Ahmet İhsan’ın
olanı olduğu gibi anlamak yerine, onu düzene sokucu bakışı devrededir. Bu haliyle Ahmet
İhsan’ın Anadolu taşrasını alımlayış ve temsili, Oryantalist bir nitelik arz eder. Değişen
dünyanın farkında olan okumuş sınıfın bir mensubu olarak Ahmet İhsan, Anadolu’ya
modern dünyanın imkânları içerisinden bakarken her fırsatta imparatorluk taşrasını Batı
taşrası ile kıyaslar. Anadolu coğrafyası ve insanını Batı’nın Doğu algısını ödünç alarak
aktarır. Bu makale, Ahmet İhsan’ın üç seyahat yazısını İstanbul aydınının taşra ile
karşılaşması bağlamında ele alarak yazarın özellikle Oryantalist bakışının taşrayı
alımlayış ve temsilini nasıl şekillendirdiğine odaklanıyor.
Ahmet İhsan Servet-i Fünûn seyahat yazını iç Oryantalizm demiryolu fotoğraf
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2024 Sayı: 47 |