Bu çalışmada irrasyonel sayı kümesi ile rasyonel ve gerçek sayı kümelerinin ilişkilerine yönelik öğrencilerin öğrenme güçlüklerini araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla açık uçlu sorulardan oluşan “İrrasyonel Sayı Kavram Testi’ geliştirilmiştir. Geliştirilen veri toplama aracı 8.sınıfta öğrenim gören 58 öğrenciye ve 9.sınıfta öğrenim gören 50 öğrenciye uygulanmıştır. Farklı kademelerden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile seçilen 5’er öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Öğrencilerin her iki kademede de gerçek sayı kümesi ile diğer sayı kümelerinin arasındaki ilişkiyi anlamada güçlük yaşadıkları görülmüştür. Öğrencilerde irrasyonel sayılarının tamamının gerçek sayı olamayabileceği düşüncesi ile bir sayının hem rasyonel hem de irrasyonel olabileceği düşüncesi mevcuttur. Bu yanlış düşüncelere sahip öğrenci oranının 8.sınıflarda 9.sınıflara göre daha fazla olduğu görülmüştür.
The aim of this study is to investigate students’ difficulties about the relation between irrational number set, rational number set and real number set. For this purpose, ‘Irrational Number Concept Test’ which was composed of open-ended questions has been developed. The Data collection instrument was applied to 58 students in grade 8 and 50 students in grade 9. Semi-structured interviews with ten students who were selected from different levels with the maximum diversity sampling were conducted. In each grade, it was found that students had difficulties in understanding the relationship between real number set and other number sets. There have been some thoughts such as ‘all of the irrational numbers are not real numbers’ and ‘a number can be both rational and irrational’. It is found that the rate of students that have these wrong thoughts in 8th grades is more than those in 9th grades.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |