The aim of this study is
to examine the effect of science, technology, engineering and mathematics
(STEM) activities on students' scientific process skills, science attitudes and
science interests in the 7th grade secondary school science class and to clarify
student opinions about the practice. The study group was carried out with a
quasi-experimental method in the 2017-2018 academic year in a central secondary
school in Osmaniye-Düziçi district with total 52 students 26 of which in the
experimental group and the other 26 in the control group. The research was
completed in 14 weeks (28-course hours) in science applications class.
Scientific process skills, science attitude scale and science interest scale
were applied to the pre-treatment groups as a pre-test and at the end of the
research, the same scales were re-applied. In addition, in order to clarify the
students' opinions about STEM activities, the opinions of the students in the
experimental group were taken together with the final test. The findings of the
study indicate that STEM activities have a significant difference in favor of
the experimental group on the students' scientific process skills, science
attitudes and science interests. In addition, it is observed that the students
mostly use positive statements about STEM activities.
Bu araştırmanın amacı ortaokul 7. sınıf fen bilimleri dersinde fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, fen tutum ve fen ilgileri üzerine etkisini incelemek ve uygulama hakkında öğrenci görüşlerini açığa çıkarmaktır. Yarı deneysel yöntemle yürütülen araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Osmaniye İli Düziçi ilçesinde merkez bir ortaokulda 26’sı deney ve 26’sı kontrol grubunda olmak üzere toplam 52 öğrenci ile yürütülmüştür. Uygulama bilim uygulamaları dersinde 14 haftada (28 ders saati) tamamlanmıştır. Araştırma öncesi gruplara bilimsel süreç becerileri, fen tutum ölçeği ve fen ilgi ölçeği ön test, araştırma bitiminde aynı ölçekler son test olarak tekrar uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin FeTeMM etkinlikleri hakkında düşüncelerini açığı çıkarmak amacıyla son test uygulaması ile beraber deney grubunda bulunan öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın bulguları FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, fen tutumları ve fen ilgileri üzerine deney grubu lehine anlamlı fark olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca öğrencilerin FeTeMM etkinlikleri hakkında ağırlıklı olarak olumlu ifadeler kullandıkları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |