Araştırmada, ortaokul
öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı ve üstbilişsel farkındalık
düzeylerini, bu düzeylerin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre değişip
değişmediğini belirlemek ve bu düzeylerin matematik başarılarını açıklama
durumları incelemek amaçlanmıştır.
Kesitsel tarama yöntemi temel alınarak tasarlanan araştırma 1553
ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde
iki adımlı kümeleme analizi, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi ve
doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Katılımcılar matematik başarısına
göre üç grupta, üstbilişsel farkındalık ve matematik kaygısı puanlarına göre de
iki grupta kümelenmiştir. Yüksek başarıya sahip öğrencilerin üstbilişsel
farkındalıkları orta ve düşük başarı grubundaki öğrencilere göre daha yüksek ve
matematik kaygıları ise daha düşük olduğu görülmüştür. Üstbilişsel farkındalık
ve matematik kaygısı puanlarının matematik başarısını anlamlı olarak açıkladığı
görülmüştür. Üstbilişsel farkındalık puanları arttıkça matematik başarılarının
anlamlı olarak arttığı, matematik kaygısı puanları arttıkça matematik
başarılarının anlamlı olarak azaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca üstbilişsel
farkındalığın matematik başarısı üzerinde matematik kaygısına kıyasla daha az
etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.
In the research, it was aimed to determine the level
of anxiety and metacognitive awareness of secondary school students about
mathematics lesson, whether these levels change according to gender and class
level and examine explaining status of these levels in mathematical
achievements. The research, designed on the basis of the cross-sectional
screening method, was carried with 1553 secondary school students. Two-step
clustering analysis, independent t-test, one-way variance analysis and linear
regression analysis were used to analyse the data. The participants were
grouped into three according to their mathematics achievement and into two
according to their metacognitive awareness and mathematics anxiety. The
metacognitive awareness of the students with high achievement was found to be
higher and the mathematics anxiety was lower than the students in moderate and
low achievement group. It was found that the metacognitive awareness and
mathematics anxiety scores explain the mathematics achievement significantly.
It was also determined that as the metacognitive awareness scores increased,
mathematics achievement increased significantly; on the other hand, as the
mathematics anxiety scores increased, the mathematics achievement was
meaningfully reduced. In addition, it
was found that the metacognitive awareness had less effect on mathematics
achievement compared with the mathematics anxiety.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |