Bu çalışmada matematik derslerinde kullanılan Graph 4.4 yazılımının özellikleri tanıtılmakta ve bu yazılımın fonksiyonların grafiklerinin öğretiminde kullanılması sonucunda öğrencilerin fonksiyon grafiklerini oluşturma ve yorumlama becerilerindeki gelişim incelenmektedir. Çalışma deneysel bir çalışma olarak tasarlanarak yürütülmüştür. Örneklemi 46. (n=24 deney grubu, n=22 kontrol) 8. sınıf ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubunda fonksiyonlar konusu Graph 4.4 yazılımı kullanılarak işlendi. Uygulamanın sonunda her iki gruba cevaplamaları için grafik oluşturmayı ve yorumlamayı gerektiren 2 soru soruldu. Öğrencilerin yazılı cevapları doğru, kısmen doğru ve yanlış şeklinde üç kategoride puanlanarak analiz edilmiştir. Yapılan karşılaştırmada deney grubunun ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bulgular matematik derslerinde dinamik cebir yazılımlarının kullanılmasının öğrencilerin grafik becerilerini geliştirdiğini ortaya çıkarmıştır. Küçük bir örneklemden elde edilen bu sonuç genellenemese bile, bu çalışma matematik derslerinde Graph 4.4 yazılımı kullanımının temel öğretim araçlarından biri olabileceğini göstermektedir.
In this study, the features of Graph 4.4 software used in mathematics lessons are introduced and the development of students' ability to create and interpret function graphs as a result of using this software is examined. The study was designed and conducted as an experimental study. The sample consists of 46th grade 8th grade secondary school students (24 students in the experimental group, 22 students in the control group). In the experimental group, the topic of functions was taught using Graph 4.4 software. At the end of the application, 2 questions were asked to both groups that required graphing and interpretation to answer. The written answers of the students were analyzed by scoring in three categories as correct, partially correct and false. Throughout the comparison, it was determined that the averages of the experimental group were higher. The findings revealed that the use of dynamic algebra software in mathematics lessons improved students' graphic skills. Although this result obtained from a small sample cannot be generalized, this study shows that the use of Graph 4.4 software in mathematics lessons can be one of the basic teaching tools.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |