Bu çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmenlerinin “yeni nesil” diye bilinen, PISA tarzı beceri temelli sorulara ilişkin düşüncelerini, sınıf içerisinde nasıl uyguladıklarını ve mesleki gelişim ihtiyaçlarını ortaya koymaktır. Karma yöntem metodunun kullanıldığı araştırmada ilk olarak 10 ortaokul matematik öğretmeni ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yoluyla nitel veriler elde edilmiştir. Daha sonra, nitel bulgular temel alınarak oluşturulan anket, tarama yöntemiyle İstanbul genelinde 217 ortaokul matematik öğretmenine uygulanarak nicel veriler elde edilmiştir. Nitel ve nicel bulgularda öğretmenlerin beceri temelli soruların doğasına ilişkin olumlu görüşler belirttikleri görülmüştür. Öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarında bu sorulara yer verme oranı 8. sınıf düzeyinde artmakta ve genellikle haftada bir uygulandığı görülmektedir. Bu soruların sınıflarda uygulama şekli genellikle ödev verip kontrol etme, sınıf tartışması yaptırma ve öğrencilerden gelen soruları bireysel çözme şeklinde olup çalışılan okul türüne göre farklılıklar gösterse de, bu farklılık istatistiksel olarak manidar değildir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğunun kaynak olarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan beceri temelli soruları kullandıkları ve bu soruları nitelik olarak olumlu buldukları görülmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı ders kitaplarında bu tür soruların nicelik olarak yetersizliğine ve özel yayınevleri tarafından yayımlanan kitaplardaki soruların ise niteliğine yönelik bazı eleştiriler ortaya çıkmaktadır. Öğretmenlerin çoğunluğunun beceri temelli sorulara ilişkin soru yazımı, problem çözme becerisini geliştirme gibi çeşitli konularda hizmet içi eğitim faaliyetine ihtiyaç duyduğu görülmektedir. Beceri temelli soruların LGS gibi merkezi sınavlarda kullanılıyor olması, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarını etkilemekte fakat bu etkinin olumlu yönde olduğunu söylemek henüz mümkün görünmemektedir.
Beceri temelli sorular Liselere Giriş Sınavı (LGS) matematik öğretmenleri merkezi sınavlar PISA tipi sorular
Çalışmaya katılan ve görüşlerini bizimle paylaşan öğretmenlerimize teşekkür ederiz.
This study aims to investigate middle school mathematics teachers’ opinions about PISA-like skill-based mathematics questions, ways of implementing these questions during their in-class practices, and needs for a professional support. Adopting a mixed-method approach, at first, we collected the qualitative data through semi-structured interviews with 10 middle school mathematics teachers. Later, a questionnaire was developed depending on the qualitative data, and by using a survey method we collected the quantitative data from 217 middle school mathematics teachers working in Istanbul. The qualitative and quantitative data show that teachers have positive ideas about the nature of the skill-based mathematics questions. The frequency of using these questions in mathematics classes increases by the eighth grade and teachers generally use these questions once a week. Teachers’ ways of implementing these questions in mathematics classes appears generally as giving homework and checking, classroom discussion, and privately solving the questions coming from students. Although teachers’ ways of implementing these questions have some differentiations according to school types, but this differentiation is not statistically significant. Most of the teachers use the questions released by Ministry of National Education (MoNE) monthly and they evaluate the quality of these questions as suitable. Teachers evaluate the mathematics textbooks served out by MoNE as insufficient in terms of the quantity of involving these questions. In addition, some criticism appeared about the quality of the questions involved in the supplementary resources released by private publishers. The study also revealed that most of the teachers need a professional development course about the skill-based questions such as writing quality questions and developing their problem solving skills. The usage of PISA-like, skill-based questions in high-stakes testing (e.g., high school entrance examination) have been affecting teachers’ in-class practices, yet it is difficult to say that this effect is on the true way.
Skill-based questions, High school entrance examination (LGS), Mathematics teachers High-stakes testing PISA PISA-like questions
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |