In this study, it is aimed to determine whether the mathematics education approach of Salih Zeki, one of the late Ottoman mathematicians, has a constructivist character. For this purpose, 6 geometry textbooks written by Salih Zeki at middle school level were examined. Document analysis method was used in the research. In order to determine whether the textbooks have a constructivist character, 11 criteria have been determined and books have been analyzed based on these criteria. According to the results obtained, 6 geometry textbooks written by Salih Zeki have a constructivist character.
Bu çalışmada son dönem Osmanlı matematikçilerinden Salih Zeki’nin matematik eğitimi yaklaşımının yapılandırmacı karakter taşıyıp taşımadığını tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Salih Zeki’nin ortaokul seviyesinde yazdığı 6 adet geometri ders kitabı incelenmiştir. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Ders kitaplarının yapılandırmacı karakter taşıyıp taşımadığının tespiti için 11 adet kriter belirlenmiş, bu kriterlere dayanılarak kitaplar analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, Salih Zeki’nin yazdığı 6 adet geometri ders kitabı yapılandırmacı karakter taşımaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |