This study aimed to examine the solved examples used in polygons and measurement of area subjects in mathematics textbooks approved to be taught in the 2020-2021 academic year in terms of geometric habits of mind. In this context, a total of ten mathematics textbooks, including two fifth grade, three sixth grade, two seventh grade, and three eighth grade, were examined. The solved examples in the textbooks were subjected to document analysis for the following habits; reasoning with relationship, thinking and generalizing special cases, investing of invariants, and exploration and reflection. Regarding the study results, the solved examples of the fifth, sixth and seventh grades mostly used reasoning with relationship, exploration and reflection habits, whereas the examples of eighth grade were observed to include investing of invariants in addition to these habits. Besides, there are examples based on computer software at every grade level, but it was concluded that such examples are best used in the eighth grade to address the geometric habits of mind. Some suggestions have been made based on the results obtained.
Bu çalışmada 2020-2021 öğretim yılı itibariyle okutulması kabul edilmiş matematik ders kitaplarının çokgenler ve alan ölçme konularında kullandıkları çözümlü örneklerin geometrik düşünme alışkanlıkları kapsamında incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda iki beşinci sınıf, üç altıncı sınıf, iki yedinci sınıf, üç sekizinci sınıf olmak üzere toplam 10 matematik ders kitabı incelenmiştir. Ders kitaplarında yer alan çözümlü örnekler; ilişkilendirme, özel durumları düşünme ve genelleme, değişmezleri araştırma ile keşfetme ve yansıtma alışkanlıklarının kullanımı bağlamında doküman analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonucunda beşinci, altıncı ve yedinci sınıflarda yer alan çözümlü örneklerde en çok ilişkilendirme ile keşfetme ve yansıtma alışkanlıkları kullanılırken sekizinci sınıfta yer alan örneklerde bu alışkanlıkların yanında değişmezleri araştırma alışkanlığına da yer verildiği görülmüştür. Ayrıca her sınıf düzeyinde bilgisayar yazılımına dayalı örnekler olmasına rağmen, bu tür örneklerin daha çok geometrik düşünme alışkanlığına hitap etmesi bağlamında en iyi sekizinci sınıfta kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlardan hareketle bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |