The importance of the use of technology in mathematics education has been demonstrated by many studies. Effective use of technology has been found to support the conceptual understanding of students. However, it is also found that, having only technological knowledge is not sufficient for using technology effectively in teaching mathematics; technological knowledge must be supported by pedagogical and content knowledge as well. It is stated that a teacher who effectively integrates these three types of knowledge has technological pedagogical content knowledge (TPACK). In order for teachers to acquire this knowledge, it is important for them to take courses that support TPACK during their pre-service training. However, the type of instruction that they receive during such a course may have an impact on whether they actually acquire TPACK or not. In this study, we investigate a total of 80 pre-service teachers who took a class called “Exploring Geometry with Dynamic Geometry Applications” with different types of instruction over the course of 5 semesters. The participants involved a mixed group of junior, senior, and graduate students which allowed us to analyze the effect of class level and the type of instruction in the student’s ability to acquire TPACK. To analyze the students’ TPACK level, we performed document analysis using the theoretical framework developed by Bowers and Stephens after reinterpreting it based on the literature and the data collected during this study. It was found that the majority of the graduate students achieved Technological Content Knowledge (TCK). Additionally, it was observed that the type of instruction as well as students’ class level is important in developing TPACK. The obtained results allow us to make conclusions about how the contents and the instruction method of a course should be designed such that it better promotes TPACK achievement.
Matematik eğitiminde teknoloji kullanımının önemi birçok çalışma tarafından ortaya konmaktadır. Etkili bir teknoloji kullanımın öğrencilerin matematiği kavramsal olarak anlamasında yardımcı olduğu tespit edilmiştir. Ancak teknolojiyi etkili bir şekilde kullanmak için teknolojik bilginin tek başına yeterli olmadığı, teknolojik bilginin pedagojik ve alan bilgisi ile birleştirildiği taktirde gerçek bir fayda sağlayacağı öne sürülmüştür. Bu üç bilgi türünü etkin bir şekilde birleştiren bir öğretmenin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisine (TPAB) sahip olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin güçlü bir TPAB’a sahip olabilmeleri için öğrencilikleri döneminde bu bilgi türünü destekleyen dersler almaları önemlidir. Ancak teknoloji ile matematik eğitimini birleştiren bir ders alan her öğrencinin (öğretmen adayının) TPAB’a sahip olduğunu söylemek mümkün müdür? Bu çalışmada “Geometriyi Dinamik Geometri Uygulamaları ile Keşfetme” adındaki ders kapsamında 5 farklı dönemde ve farklı öğretim yöntemleri ile alan toplam 80 öğretmen adayının TPAB düzeyine ulaşıp ulaşmadığı incelenmektedir. Öğrencilerin sınıf seviyesinin ve takip edilen öğretim yönteminin TPAB’e olan etkisi araştırılmaktadır. Bu amaçla Bowers ve Stephens (2011) tarafından önerilen öğretmen adayları için matematik derslerini şekillendirme teorik çerçevesi uyarlanarak kullanılmıştır. Buna göre birçok öğrencinin TPAB seviyesine ulaşamadığı daha çok Teknolojik Alan Bilgisi (TAB) düzeyinde kaldığı gözlemlenmiştir. Ayrıca izlenilen öğretim yönteminin ve öğrencilerin sınıf düzeyinin de TPAB üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlar teknolojik pedagojik alan bilgisini geliştirmeye yönelik bir ders içeriğinin nasıl olması gerektiğine dair çıkarımlar yapmaya olanak tanımıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 5, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 1 |